شبکه پژوهشگران و محققان علوم انسانی اسلامی

Menu

رزومه حجت‌الاسلام و المسلمین مهکام

شرح حال :

 اين جانب در سال ۱۳۵۱ در شهرستان مراغه در يک خانواده سنتي و مذهبي بدنيا آمدم. فرزند سوم خانواده و در کانون گرم خانواده‏اي صميمي و مهربان رشد يافتم تحصيلات ابتدايي را در مدرسه شهريار و بدر به پايان رساندم و مقطع راهنمايي را در مدرسه ابوذر غفاري تمام کردم و در دبيرستان شهيد باهنر مراغه هم در رشته رياضي فيزيک به تحصيلات خود ادامه دادم با توجه به فضاي مذهبي خانواده و حضور فعال در مساجد و انجمنهاي اسلامي و بسيج، علاقه مند به تحصيل در علوم ديني شده و در سال ۱۳۶۹ وارد حوزه علميه قم شده و در مدرسه معصوميه (س) مشغول تحصيل شدم. در سال ۱۳۷۴ مفتخر به تلبس به لباس مقدس روحانيت شدم و در سال ۱۳۷۵ متاهل شده، تحصيلات خود را تا سطح ۳ ادامه داده و به مدت ۷ سال مشغول درس خارج شدم. همزمان در سال ۱۳۷۷ وارد موسسه امام خميني(ره) شده و در رشته معارف اسلامي و روان‏شناسي مشغول به تحصيل شدم در سال ۱۳۸۱ کارشناسي و ۱۳۸۷ کارشناسي ارشد روان‏شناسي باليني را به پايان بردم و در سال ۱۳۸۹ وارد دوره دکتري روان‏شناسي عمومي شده و اکنون نيز در حال نوشتن رساله دکتري خود مي‏باشم.

مشخصات: 

فرزند : رحيم – متولد: ۱۳۵۱ -شهرستان: مراغه

پست الکترونیک: reza.mahkam@gmail.com

تحصیلات:

تحصیلات حوزوی :

سال ورود به حوزه : ۱۳۶۹ – هفت سال درس خارج

تحصیلات دانشگاهی :

مقطع کارشناسی : مؤسسه امام خميني (ره) رشته معارف اسلامي و روان‏شناسي، سال ۱۳۸۲

مقطع کارشناسی ارشد : رشته روان‌شناسي‌باليني سال ۱۳۸۶ و دفاع با نمره پايان نامه ۷۰/۱۹ و با درجه عالي

مقطع دکتری : رشته روان‌شناسی عمومی   اتمام دوره با معدل ۷۴/۱۸ . (مرحله دفاع از رساله )

فعالیتهایی که توسط اینجانب تا به حال صورت گرفته تحت عنوان ۸ گروه دسته‌بندی شده است که البته به موارد مهم آنها اشاره شده است و موارد متعددی هم وجود دارد که به خاطر عدم اطاله رزومه از ذکر آنها اجتناب شده است :

الف ) برگزاري کارگاه‏ها و نشست‌هاي مختلف روان‌شناختي در مراکز مختلف

–         کارگاه‏ها

  • مهارت‏های زندگی براساس منابع اسلامی و روان‏شناختی در مراکز متعدد حوزوی و دانشگاهی

o       مدیریت استرس

o       خلق منفی

o       ارتباط موثر

o       ابراز وجود و اعتماد به نفس

o       کنترل خشم

o       همدلی

o       هوش هیجانی

o       حل مسأله

  • مهارت‏های ازدواج:

o        انتخاب همسر

o       روابط بین همسران

o       توانمندسازی همسران در مقابل مشکلات

  • سایر موضوعات روان‏شناختی مانند :

o       هويت و دين

o       روان‏شناسي رشد

o       انواع بازي و تأثير آن برکودک

o       شکل دهي رفتار کودک

o       آشنایی با تربیت کودک و نوجوان

o       روان‏شناسی نوجوان

o       آشنائي و مقابله با اعتياد

o       (آرمیدگی) ريلکسيشن

o       تشخیص افتراقی اختلالات روانی و شخصیت

o       آسيب‌شناسي رواني

o       دارو درمانگری

o       سبکهای فرزندپروری

o       آشنایی با دوره نوجوانی

o       خودارضایی و راههای کنترل و درمان آن

o       مدیریت تحصیلی (مدیریت زمان، هدفگذاری و روشهای مطالعه برتر و روشهای افزایش تمرکز )

o       روابط دختر و پسر

o       اصول و فنون مصاحبه

o       اصول و فنون مشاوره- اصول و فنون مشاوره اسلامی

o       شخصیت و تکنیک‏های شخصیت خوانی

o       شیوه‏های اصلاح و تغییر رفتار

o       وابستگی یا دلبستگی(روابط دختر و پسر و آسیب‏شناسی سبکهای عشق)

o       مخاطب شناسی

o       شخصیت سالم (برای ورزشکاران)

که به طور اجمالی در مراکز مختلف به اجرا درآمده است که به تعدادی از آنها ‏اشاره می‏شود :

۱ . دانشگاه تهران ؛ دفتر مشاوره امین( نهاد رهبري) ؛ براي دانشجويان

۲ . فرهنگ سراي اشراق تهران ؛ براي دانشجويان فعال و کادر

۳ . جامعة المصطفي ؛ طلاب ، خانواده‌ها، کادر و مربيان مهد کودک

۴ . جامعه القران الکريم ؛ مربيان و معلمان حفظ، اشاره و قرائت کل کشور

۵ . کانونهاي تربيت و اخلاق دفتر تبليغات ؛ مربيان و معلمان کودک

۶ . زندان مرکزي قم ؛ طرح روان درماني زندانيان

۷ . سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری برای روحانیان کاروان معین و معینه های استانهای مختلف در سالهای ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ (طراح کارگاه و محتوای علمی مهکام) و اجرا توسط مهکام و چند نفر از سایر روان‏شناسان .

۸ . برگزاري دوره‏های آرمیدگی (ريلکسيشن) در مراکز مختلفي مانند :

  • مرکز مشاوره بلاغ
  • مرکز مشاوره صدوق
  • مرکز مشاوره مؤسسه امام خميني‌(ره)
  • مرکز مشاوره نهاد رهبری (مشاوره امین ) دانشگاه تهران و ديگر مراکز در مجموع – بيش از ۷۰ دوره
  • مرکز مشاوره زندان مرکزی برای زندانیان

۹ . نهاد مقام معظم رهبري واحد مرکزي

۱۰ . مدیران دبیرستانهای شبانه روزی دخترانه آموزش و پرورش استان مازندران ۲ دوره سال ۱۳۸۶ (قائمشهر)

۱۱ . مشاورین آموزش و پرورش استان سمنان (آشنایی و ارتباط با نوجوان – تربیت دینی کودک ۱ دوره – ۱۲ و ۱۳ خرداد ۱۳۸۸)

۱۲ . دانشگاه آزاد یزد (آشنایی با ازدواج و تدوین ملاکهای همسرگزینی)مخاطبین اساتید فعال در امر ازدواج

۱۳ . مشاورین مراکز مشاوره حوزه‌های علمیه سراسر کشور (آشنایی با ازدواج و تدوین ملاکهای همسرگزینی)(اردوگاه شهید دهداری) (سی دی کارگاه به صورت نرم افزاری برای عموم مشاورین حوزه‌های سراسر کشور توزیع شده )

۱۴ . مشاورین مرکز ملی پاسخ گویی به سئوالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی(آشنایی با ازدواج و تدوین ملاکهای همسرگزینی)

۱۵ . دانشکده پزشکی قم (دختران ) (آشنایی با ازدواج و تدوین ملاکهای همسرگزینی)

۱۶ . دانشکده بهداشت و درمان قم (پسران) (آشنایی با ازدواج و تدوین ملاکهای همسرگزینی)

۱۷ . دوره آموزشی مبلغین و مشاورین خواهر حوزوی در دانشگاه‌های سراسر کشور ( وابسته به نهاد رهبری )

۱۸ . دوره آموزشی مبلغین و مشاورین حوزوی در استان خوزستان

۱۹ . طلاب مدرسه امیرالمومنین شهرستان مراغه از سوی اداره کل مشاوره (معاونت تهذیب) حوزه علمیه قم.

۲۰ . المپیاد مربیان ورزشی سپاه پاسداران سراسر کشور

۲۱ . طرح عفاف و حجاب (استان قزوین) مبلغین و اساتید دانشگاه استان(بانوان)

۲۲ . دوره آموزش اساتید سطح ۳ مصاحبه کننده جامعه الزهرا (س) در ۲ دوره

۲۳ . دوره آموزش مشاورین حوزه‏های علمیه سراسر کشور (معاونت تهذیب حوزه) از اواسط ۱۳۸۹ تا کنون دراستان‏های مختلف

۲۴ . موسسه امام خميني ؛ براي دانش‌پژوهان ، کارمندان و خانواده‌ها

۲۵ . طرح رحمت (ریاست جمهوری) آموزش خواهران سطح دو استانهای مختلف برای مربی‏گری زنان خانه‏دار.

۲۶ . اولین دوره آموزشی مشاوره اسلامی/ ایرانی (برای مسئولین اعطای موافقت اصولی مراکز مشاوره استانهای کل کشور) سازمان بهزیستی کل کشور

–         نشستهای علمی (سخنرانی):

۱ . نشست مهارت آشنایی با ازدواج و تدوین ملاکهای همسرگزینی، دانشگاه شهید باهنر کرمان (پسران و دختران)

۲ . نشست خلاقیت و نیازهای کودک و نوجوان ؛ کانون نخبگان بسیج دانش‌آموزی شهرستان جهرم ۱۳۸۷

۳ . نشست (خانه خوبان) ؛ موسسه امام خمینی (ره) ؛ سبکهای فرزندپروری- بهمن -۱۳۸۷

۴ . نشست (خانه خوبان) ؛ موسسه امام خمینی (ره) ؛ بازی و اسباب بازی کودک- آذر- ۱۳۸۸

۵ . نشست نوجوان، بلوغ، پرخاشگری؛ جامعه المصطفی العالمیه؛ مرکز آموزشی معرفت- اردیبهشت- ۱۳۸۹

۶ . نشست (خانه خوبان)؛ موسسه امام خمینی (ره) ؛ خانواده و برنامه‌ریزی برای سرگرمی و اوقات فراغت – خرداد- ۱۳۸۹

۷ . سلسله نشست‌های آشنایی با نوجوان و راهکارهای مواجهه با نوجوان از منظر اسلام و روانشناسی ؛ کانون نخبگان میثم تمار استان قم؛ چهار نشست برای مادران نخبگان عضو در این کانون (از دی ماه ۸۸ تا اردیبهشت ۸۹)

۸ . نشست زوج‌های آسمانی (راهکارهای همدلی بین زوجین ) استان خراسان شمالی، سازمان ملی جوانان آبان ۸۹

۹ . نشست شخصیت سالم از دیدگاه اسلام ؛ مربیان ورزشی سپاه پاسداران استان سمنان مهر ۱۳۹۰ استان زنجان آذر۱۳۹۰

۱۰ . نشست (خانه خوبان) ؛ موسسه امام خمینی (ره) ؛ والدین ودام‏های تربیتی- آبان- ۱۳۹۰

۱۱ . نشست تربیتی مادران مجتمع فولاد خوزستان ؛ روان‏شناسی نوجوان – شهریور- ۱۳۹۱

۱۲ . نشست نگاهي به روانشناسي اسلامي؛ اعضاء هيئت علمي دانشگاه آزاد رودهن  دي ماه ۱۳۹۱

۱۳ . نشست فنون مشاوره در اسلام؛ اعضاء هيئت علمي گروه روان‏شناسي و علوم تربيتي دانشگاه آزاد رودهن  بهمن ماه ۱۳۹۱

۱۴ . نشست نگاهي به روانشناسي اسلامي؛ اعضاء هيئت علمي گروه روان‏شناسي و علوم تربيتي دانشگاه کاشان  اسفند ماه ۱۳۹۱

۱۵ . نشست افسردگي از ديدگاه اسلام؛ همايش چند استاني سازمانهاي مختلف وزارت بهداشت  بهمن  ۱۳۹۱

۱۶ . نشست شادکامي از ديدگاه اسلام؛ اعضاء هيئت علمي گروه روان‏شناسي و علوم تربيتي دانشگاه آزاد رودهن  ارديبهشت  ۱۳۹۲


ب ) تدريس (مراکز دانشگاهی و حوزوی و سایر مراکز )

موسسه امام خمینی(ره)

عنوان درس

نام دانشگاه مقطع تعداد واحد
۱  فيزيولوژي اعصاب و غدد مؤسسه (حضوری) کارشناسي روان شناسي ۲۱
۲ روان‌شناسی فیزیولوژیک مؤسسه (حضوری) کارشناسي روان شناسي ۱۸
۳ روان‏شناسی بالینی مؤسسه (حضوری) کارشناسي روان شناسي ۳
۴ تنظیم خانواده (اسلامی) دانشگاه مجازی کارشناسی عمومی ۲
۵ گروه درمانی مؤسسه (حضوری) کارشناسی ‌ارشد روان‌شناسی

۲

۶

جمع کل واحد

۴۶

جامعه المصطفی العالمیه

عنوان درس

نام دانشگاه مقطع تعداد واحد
۱ روان‌شناسي احساس و ادراک دانشکده علوم انساني کارشناسي روان شناسي ۴
۲ روان‌شناسی فیزیولوژیک دانشکده علوم انساني کارشناسي روان شناسي ۴
۳ فیزیولوژی اعصاب و غدد دانشکده علوم انساني کارشناسي روان شناسي ۴
۴ روان‌شناسی اجتماعی دانشکده بنت الهدی کارشناسي روان شناسي ۲
۵ روان‏شناسی بالینی دانشکده علوم انساني کارشناسي روان شناسي ۲
۶ جمع کل واحد

۱۶

تربیت راهنما (مرکز تخصصی تبلیغ) (کارشناسی ارشد مشاوره)

عنوان درس

نام دانشگاه

مقطع

تعداد واحد
۱ آسیب‏شناسی روانی ۱و ۲ مرکز تخصصی تبلیغ قم کارشناسی ارشد ۱۴
۲ آسیب‏شناسی روانی ۱و ۲ مرکز تخصصی تبلیغ اهواز کارشناسی ارشد ۶
۳ روان‌شناسی رشد مرکز تخصصی تبلیغ قم و اهواز کارشناسی ارشد ۳
۴ روان‌شناسی بزهکاران مرکز تخصصی تبلیغ قم کارشناسی ارشد ۶
۵ جمع کل واحدها ۲۹

دانشگاه باقر العلوم(معصومیه خواهران)

عنوان درس نام دانشگاه مقطع تعداد واحد
۱ روانشناسی عمومی معصومیه کارشناسی ۳
۲

جمع کل واحدها

۳

موسسه اخلاق و تربيت

عنوان درس نام دانشگاه مقطع تعداد واحد
۱ روان‌شناسي احساس و ادراک دانشکده روان‏شناسي ارشد روان شناسي اسلامي ۲
۲ روان‌شناسی فیزیولوژیک دانشکده روان‏شناسي ارشد روان شناسي اسلامي ۲
۳

جمع کل واحد

۴

دوره‌‏های علمی برای مشاورین روحانی (نهاد رهبری و معاونت تهذیب)

عنوان درس

نام دانشگاه

مقطع تعداد واحد
۱ آسیب‏شناسی روانی نهاد رهبری ومعاونت تهذیب کارشناسی ارشد ۸
۲ روان‏شناسی شخصیت نهاد رهبری و کارشناسی ارشد ۴
۳ روان‌شناسی رشد نهاد رهبری کارشناسی ارشد ۳
۴ روش‏های اصلاح و تغییر رفتار معاونت تهذیب کارشناسی ارشد

۶

۵

جمع کل واحدها

۲۱

ج ) فعاليتهاي پژوهشي ( فعالیتها و همکاری‌های مختلف با مراکز پژوهشی)

* مديريت گروه روان‌شناسي مرکز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما از ابتداي سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ که راهنمائي، هدايت و ارزيابي نهائي بيش از ۴۰ مقاله و کتاب را به عهده داشته‌ام .

* همکاري با همايش اسلام و آسيب‌هاي اجتماعي ( سازمان بهزيستي ) کارشناسي و تهيه متون روايي در زمينه فرار از خانه و آسيب‌هاي کودکان و سخنرانی در اجلاسیه نهایی آن (پائيز ۱۳۸۶ تا تابستان ۱۳۸۷)

* همکاری با همایش تربیت دینی (مؤسسه آموزشی‌پژوهشی امام خمینی (ره) ) به عنوان ارزیاب مقالات (۱۳۸۸)

* عضویت و همکاری با گروه علمی طراحی عناوین مهارتهای آیین متعالی زندگی برای وزارت کشور جهت اجرا در سراسر کشور

* عضویت و همکاری با گروه علمی طراحی عناوین مهارتهای زندگی برای جامعه المصطفی جهت اجرا برای طلاب خارجی و مراکز نمایندگی جامعه در سراسر دنیا.

* همکاری با شورای اسلامی‏سازی دانشگاه‏ها (یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی) در ارائه طرح‏های اسلامی سازی دانشگاه‏های سراسر کشور.

د ) آثار مکتوب (کتاب، تحقیق، مقاله روان‌شناختی و غیر روان‌شناختی، ترجمه )

کتاب :

ü   خانه‌گريزي‌دختران ريشه‌ها و پيامدها؛ مرکز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما- چاپ ۱۳۸۳ (تحقيق ميداني) اولین کتاب میدانی در زمینه پدیده فرار دختران در کشور که به عنوان منبع اصلی مورد استفاده سازمان بهزیستی قرار گرفت.

ü      راهکارهاي مقابله باناسازگاري کودکان و نوجوانان از منظر آيات و روايات؛ دارالحديث؛(درحال تدوين۷۵ ٪ )

ü      روابط بين فردي والدين و نقش آن در تربيت فرزندان از ديدگاه اسلام و روانشناسي؛ (در حال تدوين ۳۵ ٪ )

ü      سرشناسی و همسرشناسی(آشنایی با مقدمات ازدواج و تدوین ملاکهای انتخاب همسر) ؛ (زیر چاپ) (نهاد رهبری)

ü      روش‌های آرمیدگی و مقابله با استرس؛ (در حال بازبینی نهایی) ؛

نقدکتاب :

¯     خانواده در نگرش اسلام و روان‌شناسي،(نوشته محمدرضا سالاري‌فر)، مجله حورا؛ مرکز مطالعات زنان(بهمن ۸۵ ، شماره۲۲)

تحقيق :

¯   تجربه عرفاني دعاي ندبه و رابطه آن با جهت‌گيري ديني و خودشناسي، کارورزي تحقيق مؤسسه امام‌خميني(ره)؛ استاد ناظر : دکتر نيما قرباني ( آماده چاپ )

مقاله های روان‌شناختی :

¯     تصوير ازدواج در رسانه ملي؛ ( فصلنامه علمي تخصصي کتاب زنان،سال هفتم، پائيز ۱۳۸۳ ، شماره ۲۵)

¯     نقش روان شناسي در سلامت روان طلاب ؛ ( فصلنامه پژوهش و حوزه – بهار ۱۳۸۵ شماره ۲۵)

¯     تاثیر درمانگری مبتنی بر آیات و روایات بر اختلالات برونی‌سازی شده کودکان؛ (فصلنامه علمی پژوهشی روان‌شناسی و دین شماره ۷)

¯     چگونه با خود سخن بگوئيم؛ ( حديث زندگي سال دوم ـ بهمن و اسفند ۸۱  شماره ۹ )

¯     چه کسي محبوب است و چرا ؟ (حديث زندگي سال سوم فروردين و ارديبهشت ۸۲ شماره ۱۰ )

¯     خوديابي و بلوغ؛ ( حديث زندگي سال سوم خرداد و تير۸۲ شماره ۱۱ )

¯     خانه گريزي محصول نوخواهي؛ ( حديث زندگي سال سوم – مهر و آبان ۸۲ شماره ۱۳ )

¯     جوان و هيجان؛ ( حديث زندگي سال چهارم خرداد و تير ۸۳ شماره ۱۷ )

¯     ارتباط واگرا و هم‌گرا؛ ( حديث زندگي سال چهارم  مهر و آبان ۸۳ ،شماره ۱۹ )

¯     شادماني ؛ انتظار نوجوان ، سال ۱۳۸۴ شماره پيش شماره ۲

مقاله های غیر روان‌شناختی :

  • زندگينامه فاطمه معصومه (س) ، مجله گلبرگ، دي‌ ۸۲ ، شماره ۴۶ ،مرکز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما
  • کيمياي دانش(زندگينامه ابوريحان بيروني)، گلبرگ، بهمن ۸۲ ، شماره ۴۷ ،مرکز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما
  • پارساي بخشنده(زندگينامه امام جواد (ع) )، گلبرگ، شهريور ۸۳ ،شماره ۵۴ ،مرکز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما

ترجمه :

  • مقاله Thoughness ؛ فصل ۳۷ Positive psychology ( آماده چاپ )
  • مقاله Positive Affect ( نقش عاطفه مثبت بر نوروسايکولوژي ارتباطي )Positive psychology (درحال اتمام )

ه ) فعاليت هاي مشاوره‌اي و درماني( مشاوره، روان‌درمانی، گروه‌درمانی)

۱ . ارائه خدمات مشاوره؛ مدرسه ابتدائي امام حسن مجتبي(ع)- از سال ۱۳۸۳بمدت ۳ سال و برگزاري جلسات ماهیانه گفت‌وگوي خانواده برای اولیا مربیان.

۲ . ارائه خدمات مشاوره؛ مرکز مشاوره صدوق براي باليني کودک و اختلالات اضطرابي از سال ۱۳۸۳ بمدت ۳ سال

۳ . ارائه خدمات مشاوره؛ مرکز مشاوره بلاغ  براي باليني کودک و اختلالات اضطرابي از سال ۱۳۸۴ بمدت ۴ سال

۴ . ارائه خدمات مشاوره؛ مرکز مشاوره مؤسسه امام خميني(ره) براي باليني کودک و اختلالات اضطرابي از سال ۱۳۸۷ تاکنون

۵ . ارائه خدمات مشاوره؛ مرکز مشاوره زندان مرکزي قم، اختلالات اضطرابي، پرخاشگري، و ساير موارد از سال ۱۳۸۵ بمدت ۲‌سال ( برگزاری ۱ دوره گروه‌درمانی CBT برای اختلالات هیستریکی و اضطرابی )

۶ . ارائه خدمات مشاوره؛ مشاورامين ( نهاد رهبري دانشگاه تهران ) اختلالات اضطرابي و ساير اختلالات –از سال ۱۳۸۵ تاکنون (برگزاری ۲ دوره گروه‌درمانی CBT برای اختلالات هیستریکی و اضطرابی )

۷ . ارائه خدمات مشاوره؛ مرکز مشاوره حوزه علمیه  براي باليني کودک و اختلالات اضطرابي از سال ۱۳۸۸ بمدت۱ سال

۸ . ارائه خدمات مشاوره آنلاین برای دانشجویان در دانشگاه مجازی مؤسسه امام خمینی (ره) از سال ۱۳۸۷ تاکنون

۹ . ارائه خدمات مشاوره آنلاین برای دانشجویان در دانشگاه مجازی جامعه المصطفی العالمیه سال ۱۳۹۰– به زبان عربی

۱۰ . ارائه خدمات مشاوره؛ مرکز مشاوره صدرا ( خصوصي ) اختلالات اضطرابي و ساير اختلالات – از سال ۱۳۹۱ تاکنون

۱۱ . ارائه خدمات مشاوره؛ مرکز مشاوره عقيق ( خصوصي ) اختلالات اضطرابي و ساير اختلالات – از سال ۱۳۹۱ تاکنون

و ) عضویت در شوراهای علمی (کارشناسی تخصصی در امور روانشناختی)

  • عضو هیئت مدیره انجمن روان‏شناسی اسلامی(حوزه)
  • عضو شورای علمی مرکز مشاوره بلاغ به مدت ۳ سال
  • عضو شورای علمی معاونت فرهنگی جامعة المصطفی العالمیه از سال ۱۳۸۷ تا کنون
  • عضو شورای علمی تخصصی سنجش و پذیرش جامعه المصطفی العالمیه از سال ۱۳۸۸ تا کنون
  • عضو شورای علمی دانشگاه معارف و علوم قرآنی (سازمان اوقاف و امور خیریه) در سال ۱۳۸۸
  • عضو شورای علمی طراحی مهارت‏های زندگی برای معاونت امور اجتماعی وزارت کشور از سال ۱۳۸۹ تا کنون
  • عضو شورای علمی طراحی و تدوین طرح مطلع مهر امور بانوان ریاست جمهوری سال ۱۳۹۰
  • عضو شورای علمی دانشکده روان‏شناسي موسسه اخلاق و تربيت و همکار علمي اين دانشکده سال ۱۳۹۱

ز ) راهنمایی و هدایت پایان‌نامه‌ها

  • استاد مشاور کارشناسی ارشد رشته اخلاق ( جامعه المصطفی العالمیه ) عنوان : « بررسی رابطه صداقت و سلامت‌روان از دیدگاه اخلاق اسلامی و روان‌شناسی » آقای سلیمانی ( دفاع شده )
  • استاد مشاور کارشناسی ارشد رشته مددکاری اجتماعی ( دانشگاه علوم بهزیستی ) عنوان : « نقش تربیتی والدین در عزت نفس فرزندان » خانم توکلی ( آماده دفاع )
  • استاد راهنمای سطح ۲ ( دانشگاه معصومیه ) عنوان : « بررسی جنبه‌های روان‌شناختی اقبال و ادبار قلب » خانم احمدی ( در حال اتمام )
  • استاد راهنمای سطح ۲ ( دانشگاه معصومیه ) عنوان : «تضادورزی در کودک از دیدگاه آیات و روایات » خانم نفیسه مقیسه ( فصل سوم و مراحل پایانی )
  • استاد راهنمای سطح ۲ ( دانشگاه معصومیه ) عنوان : « نقش عدالت در تربیت کودک از دیدگاه آیات و روایات » خانم اسرا سادات ملاطفت ( دفاع شده ).
  • استاد راهنمای کارشناسی روان‏شناسی ( جامعه العلوم وابسته به المصطفی ) عنوان : « العدوانیه فی الاطفال » به زبان عربی – آقای منعم الطائی ( دفاع شده ).
  • استاد مشاور سطح ۲ ( دانشگاه معصومیه ) عنوان : « جایگاه دین در تکوین هویت انسان » خانم اکرم ریاضی ( دفاع شده )
  • راهنمایی اولیه و ارزیابی نهایی کتابچه‌های کاربردی مرکز مشاوره مؤسسه امام خمینی (ره) با عنوانهای (نظم‌ آموزی کودکان – تنبیه – اعتماد به نفس – خلاقیت – پرخاشگری – حل مسأله)

ح ) مدیریت‌های علمی

  1. مدیریت گروه روان‌شناسی اداره کل پژوهش مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما ۸۲ تا ۸۴
  1. مدیریت اداری مالی و داخلی (طرح رواندرمانی زندان مرکزی قم )
  1. جانشینی مدیر مرکز مشاوره بلاغ – مهر ۸۵ تا مهر ۸۶ به مدت یکسال
  1. مسئولیت آزمایشگاه روان‌شناسی و روان‌سنجی موسسه امام خمینی از ۱۳۸۷ تاکنون
  1. مدیریت دفتر سنجش و ارزیابی موسسه امام خمینی (ره) – از شهریور سال ۱۳۸۶ تاکنون
  1. دبیری کمیته علمی برای طراحی و اجرای دوره مهارت زندگی برای طرح استانی نسیم رحمت (بمدت یکسال)
  1. دبیری کمیته علمی ارتباط موسسه با سازمان بهزیستی :

در پی درخواست شورای عالی فرهنگی سازمان بهزیستی کل کشور از معاونت فرهنگی موسسه مبنی بر اسلامی‌سازی فضای مراکز آموزشی و نگهداری سازمان در اقصا نقاط کشور، کمیته‌ای متشکل از تعدادی از فارغ التحصیلان روان‌شناسی، علوم تربیتی و جامعه شناسی موسسه بوجود آمد و مقرر شد بررسی، ارزیابی و طراحی خط مشی مؤسسه برای هدف مذکور را این کمیته به عهده گیرد که دبیری این کمیته از سوی معاونت فرهنگی به اینجانب واگذار شد و در طول ۵/۲ سال فعالیت این کمیته برنامه‌های زیر به اجرا در‌آمد:

  • تشکیل جلسات بررسی مسائل بهزیستی در قم و تهران با کارشناسان ارشد سازمان
  • بازدید ۳۰ نفر از کارشناسی‌ارشدهای روان‌شناسی و جامعه‌شناسی از مراکز مختلف تهران(جهت ارزیابی از وضعیت فرهنگی مذهبی مراکز سازمان)
  • بازدید از مراکز دور افتاده چند استان توسط اعضای کمیته (آسیب‌شناسی دقیق از وضعیت فرهنگی مراکز بهزیستی)
  • تهیه، تنظیم و عقد قرارداد تفاهم و همکاری بین مؤسسه و سازمان بهزیستی کل کشور که به امضای رئسای دو مرکز حضرت آیه الله مصباح (دام ظله) و دکتر ابوالحسن فقیه رئیس وقت سازمان بهزیستی(با حضور رسمی وی در موسسه) رسید.
  • طراحی دوره‌ها و متون آموزشی با سرفصلهای معین برای بخشهای مختلف
  • تألیف و تدوین جزوات آموزشی برای تدریس در دوره‌های آموزشی برای کارشناسان بهزیستی.
  • مدیریت علمی در برگزاری ۷ دوره آموزشی توسط اساتید روان‌شناسی و جامعه شناسی و علوم تربیتی موسسه برای کارشناسان آسیبها و شبه خانواده به استعداد ۷۰۰ نفر
  • علاوه بر طراحی، برنامه‌ریزی و مدیریت کل این دوره‌ها؛ مباشرتا تدریس موضوعاتی مانند اعتماد به نفس، تربیت دینی کودک، مدیریت استرس و هوش هیجانی نیز به عهده حقیر بود.

ط ) اشاره‌ای به چکیده‌ای از پايان نامه کارشناسي ارشد

عنوان پايان نامه کارشناسي ارشد :

تشخيص اختلالات بروني‌سازي‌شده در پسران دبستاني استان قم و مداخله براساس آموزه‌هاي اسلامي روان‌شناختي در سطح والدين

Diagnosing “Externalizing Disorders” among male children in Qom, elementary Schools and Intervention based on Islamic / psychological Doctrines in parental level.

استاد راهنما : سرکارخانم دکتر دادستان

استاد مشاور : دکترعلي عسگري

اين پژوهش با هدف رجوع به متن اصلي دين آیات و روایات در مباحث روان‌شناختي آغاز شد. اين پايان‌نامه با توجه به منويات مقام معظم رهبري در زمينه توليد علم و نهضت نرم افزاري در علوم انساني و با جهت نياز مراکز تخصصي کار با کودک و خانواده‌ها به استفاده از برنامه‌اي اسلامي و مطابق با فرهنگ بومي در زمينه کودک و نوجوان؛ به رشته تحرير در‌ آمده‌است. در اين پژوهش در مرحله اول سعي شده بسته‌اي ( برنامه) درماني از ۷۰۰۰ آيه و روايت استخراج شده و با توجه به نکات تفسيري و خانواده حديث به صورت نظام و ساختاري طراحي شود و در مرحله دوم اين بسته به عنوان برنامه‌اي عملي براي درمان کودکاني که مبتلا به تضادورزي و پرخاشگري هستند به کار گرفته شده و ميزان تأثير گذاري آن به آزمايش گذاشته شود در اين پايان‌نامه که به صورت مداخله باليني است پس از انتخاب گروه نمونه توسط تست، مداخله – آموزش مادران – روي گروه آزمايش صورت ‌گرفته و در نهايت پس از پس تست نتايج دو گروه آزمايش و گواه بررسي و تحليل شده و نتيجه تفاوت معني داري را در تغييرات نمره دو گروه نشان مي‌دهد در نهايت مي‌توان اذعان نمود که اين برنامه درماني برگرفته از آيات و روايات، مي‌تواند به عنوان مدلي براي درمان کودکان مبتلا به اختلالات بروني‌سازي‌شده ارائه شود. لازم به ذکر است که این پایان نامه اولین پایان نامه درمانی و مداخله‌ای در موسسه امام خمینی (ره) بوده و هم چنین اولین پایان نامه درمانی برگرفته از آیات و روایات است که در جهان تشیع در رشته روان‏شناسی در زمینه درمان پرخاشگری کودکان، ارائه شده است .

عنوان پايان نامه دکتري  :

طراحی الگوی مقابله ‏درمانگری اسلامی و بررسی تاثیر آن برمدیریت اضطراب و تنیدگی و مقایسه اثر آن با مقابله درمانگری روان‏شناختی

استاد راهنما : دکتر مسعود جانبزرگی

استاد مشاور اول : دکتر علی عسگری

استاد مشاور دوم : حجت الاسلام دکتر مسعودی

منبع: وب‌سایت انجمن روان‌شناسی اسلامی http://www.islamicpa.com/fa/node/247