شبکه پژوهشگران و محققان علوم انسانی اسلامی

Menu

دکتر محسن جوادی

معرفی مختصر

  • دکتراي تخصصي:فلسفه ( حکمت متعاليه) سال ۱۳۷۸ دانشگاه تربيت مدرس تهران

  • استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم
  • زمينه­‌هاي تخصصي و مورد علاقه:

    فلسفه اسلامي – فلسفه اخلاق- کلام اسلامي.

  • بعضی از آثار ایشان:
    • کتاب: در آمدي بر خداشناسي فلسفي

    • کتاب: نظريه ايمان

    • مقاله: «جاودانگي اصول اخلاقي و نظريه اعتباريات»، معرفت، ۱۵، ۱۳۷۴٫

 

 

معرفی تفصیلی

مشخصات

نام: محسن

نام خانوادگي: جوادي

آدرس محل کار: دانشگاه قم- دانشکده الهيات و معارف اسلامي

دانشکده: الهيات و معارف اسلامي

مرتبه علمي:  استاد

سوابق تحصيلي

کارشناسي: پيوسته

کارشناسي ارشد:  الهيات؛ فلسفه و کلام اسلامي؛ سال ۱۳۷۲؛ دانشگاه قم

دکتراي تخصصي:فلسفه ( حکمت متعاليه) سال ۱۳۷۸ دانشگاه تربيت مدرس تهران

 عنوان پايان نامه کارشناسي ارشد: مساله بايد و هست

 عنوان پايان نامه دکتري : بررسي و نقد نظريه سعادت ارسطو

فرصت مطالعاتي: دانشجوئي دکتري در سال ۱۳۷۷ در دانشگاه منچستر و فرصت مطالعاتي  هيات علمي در سال ۱۳۸۵ دانشگاه وارويک

سوابق کاري

معاون پژوهشي دانشگاه قم – سردبير فصلنامه پژوهشهاي فلسفي- مديرگروه فلسفه اخلاق – سردبير فصلنامه انجمن معارف و پژوهشهاي اخلاقي .

زمينه­‌هاي تخصصي و مورد علاقه

فلسفه اسلامي – فلسفه اخلاق- کلام اسلامي.

طرح­هاي تحقيقاتي اجرا ­شده يا در دست اجرا:

۱- طرح اخلاق فناوري اطلاعات

۲-طرح اخلاق پژوهش

۳-طرح حکمت عملي ابن سينا –

۴- ————–

سوابق تدريس:

دروس تدريس شده:

دروس کارشناسي: ——————–

دروس کارشناسي ارشد يا دکتراي حرفه اي : فرا اخلاق ، فلسفه غرب ، اخلاق و فلسفه اخلاق

دروس دکتري : قانون طبيعي ، استدلال اخلاقي و دين و اخلاق

کتاب هاي تأليف شده: 

۱) مساله بايد و هست

۲) در آمدي بر خداشناسي فلسفي

۳) نظريه ايمان

۴) معارف ۲ به صورت مشترک با استاد عليرضا اميني

 عضويت در مراکز علمي و پژوهشي

۱-انجمن معارف اسلامي

۲- انجمن فلسفه دين

۳- واحد علوم وتحقيقات دانشگاه آزاد –

۴- ————–

جوايزعلمي (دستاوردها و افتخارات)

استاد نمونه کشوري سال ۸۹٫

آشنايي با زبان­هاي خارجي:

۱- انگليسي

۲- عربي

۳- ————–

۴- ————–

مقالات و پژوهش ها:

مقالات فارسي چاپ شده در مجلات

مقالات پژوهشي منتشر شده در مجلات علمي داخلي

۱ـ جوادي، محسن ، «آيات الهي فراخواني به تعقل يا ايمان؟»، نقد و نظر، ۳ و ۴، ۱۳۷۴٫

۲ـ ــــــــــــــ ، «جاودانگي اصول اخلاقي و نظريه اعتباريات»، معرفت، ۱۵، ۱۳۷۴٫

۳ـ ــــــــــــــ ، «نظريه‌هاي صدق»، حوزه و دانشگاه، ۴، ۱۳۷۴٫

۴ـ ــــــــــــــ ، «سرشت اخلاقي دين»، نقد و نظر، ۶، ۱۳۷۵٫

۵ـ ــــــــــــــ ، «آنالوژي: ديدگاه آکويناس در معناشناسي اوصاف الهي»، معرفت، ۱۹، ۱۳۷۵٫

۶ـ ــــــــــــــ ، «ضرورت علي در فلسفه تحليلي و حکمت متعاليه»، حوزه، ۹۳، ۱۳۷۸٫

۷- ــــــــــــــ ، سعادت»، قبسات، ۱۹، ۱۳۸۰٫

۸ـ ــــــــــــــ ، «ايمان‌گرايي ويتگنشتايني»، قبسات، ۲۶، ۱۳۸۱٫

۹ـ ــــــــــــــ ، «معرفت شناسي اصلاح شده»، پژوهشهاي فلسفي ـ کلامي، ۱۱ و ۱۲، ۱۳۸۱٫

۱۰ـ ــــــــــــــ ، «تحليل و نقد نظريه سعادت فارابي»، نامه مفيد، ۳۹، ۱۳۸۲٫

۱۱- ــــــــــــــ ، «برهان جهان‌شناختي» مجله مطالعات و پژوهشهاي دانشکده ادبيات اصفهان، ۳۴و۳۵،۱۳۸۲

۱۲- ــــــــــــــ ، -“Moral Epistemology in Muslim Ethics” ، فصلنامه انديشه ديني،۱۱،۸۳

۱۳- ــــــــــــــ ، نظريه ملا صدرا در باره عقل عملي، خرد نامه صدرا، ۴۳، بهار ۸۵ ، ص ۲۹-۳۳

۱۴- _______ و عليرضا معظمي ،شهود عرفاني وارزش معرفت شناختي آن، فصلنامه انديشه ديني،۲۵، ص ۹۱-۱۱۶

۱۵-________، نظريه اخلاقي قاضي عبدالجبارمعتزلي، پژوهش هاي فلسفي کلامي، ۳۳، ص ۵۳ -۹۷

۱۶-________ و سيد احمد غفاري ، بررسي ونقد ارتباط بداهت باور ودو عنوان وضوح ويقين،نامه حکمت، ص۱۱، ص۵-۳۵

۱۷-________ و فاطمه موسوي ، نقد برهان راچلز در تعارض وحي وپرستش وعمل اخلاقي، انديشه نوين ديني، ۱۳، ص ۱۰۹- ۱۳۱

۱۸-________ و نادر شکر اللهي ،  بررسي ونقد ديدگاه ابن رشد درچگونگي ضروت نبوت، پژوهش هاي فلسفي – کلامي، ۳۶، ص ۴۷- ۶۹

۱۹-_______ و ميثم اکبرزاده، ، متشابهات قراني به مثابه عامل هرمنوتيکي، انجمن معارف اسلامي،۱۱، ص ۳۱-۶۷

۲۰-________، وابستگي وجودي اخلاق به دين ازنظر ابن سينا،اخلاق، ۹و۱۰، ص ۱۹- ۳۳

۲۱-________، علم ديني در ديدگاه پلانتينگا، روش شناسي علوم اسلامي، ۵۷، ص۷- ۲۸

۲۲-________، انسان محوري در اخلاق زيست محيطي با تاکيد بر نگرش اسلامي، مقالات و بررسيها، ۹۰، ص ۴۷-۶۶

۲۳- _______ و توکل کوهي ،  وجود ذهني از ديدگاه ملاصدرا ، حکمت صدرائي ، سال اول ، شماره اول ۳۳ -۴۶

۲۴- _______ و زهرا جلالي ، برهان صديقين سينوي و عدم ابتناء بر بطلان تسلسل ، حکمت سينوي ، سال ۱۵ ، شماره ۴۶ ،

۲۵- ———— و خانم مير شمسي، گزارش و ارزياي نسبت عاطفه و شناخت از ديدگاه مارتا نوسبام ، مجله فلسفه و کلام اسلامي ، سال چهل و پنجم ، شماره يکم

۲۶- _________ و آاقاي رصافي،وجود کليات از ديدگاه ويليام اکام ، |ژوهشهاي هستي شناختي ، سال دوم شماره سوم

۲۷- ___- و امير قرباني ، بررسي و نقد نظريه حسن و قبح شرعي امام الحرمين جويني ، فصلنامه انديشه ديني دانشگاه شيراز ، دوره ۱۳ ، شماره ۴۶

۲۸- _______ و آقاي ، اسراف و تبذير ، ماهيت عوامل و پيامدها ، پژوهشهاي اخلاقي ، سال دوم شماره چهارم

۲۹- _____ و محمدي قباد، “معنا شناسي حسن و قبح از ديدگاه عالمان مسلمان، آيينه معرفت ، سال سال ششم، شماره ۱۶، ۱۳۸۷

۳۰- ____و موسوي فاطمه، “نقد برهان راچلز در تعارض وحي و پرستش وحي و عمل اخلاقي، قبسات ، سال چهارم، شماره ۱۳، صفحه۱۰۹-۱۳۱، ۱۳۸۷

۳۱- —- و عليرضا صيادنژاد  “بررسي شکاف بين نظر و عمل اخلاقي ، انديشه ديني ،  شمره ۳۲، ص۱تا ۲۸، ۱۳۸۸

مقالات فارسي چاپ شده در همايش ها

International Conference Papers

جوادي محسن, “spiritual medicine in the muslim world with special emphasis on razis book”, Proceedings of Exact Sciences , 2008.

جوادي محسن, “the auotonomy of moral agent in kants ethics and its rejection in contemporary islamic literature”, Proceedings of kant in asia the unity of human personhood , 2009.

جوادي محسن, “Towards a More Ethical Science: Science Restricted by the Condition of Human Good”, Proceedings of Science, Ethics, and Appropriate Uses of Technology , 2009.

جوادي محسن, “monastic interreligious dialogue”, Proceedings of dialogue interreligeux monastque , 2011.

جوادي محسن, SOFJAN DICKY, “islamic ethics in inter-religious dialogue, education polotics”, Proceedings of contemporary islamic ethics , 2012.

۱) تعداد مقالات منتشر شده در نشريات يا کنفرانسهاي داخلي : ۴۰

۲) تعداد مقالات منتشر شده در نشريات يا کنفرانسهاي خارجي :۳۰

۳) تعداد و ليست کتب ترجمه : ۱

۴) تعداد راهنمائي پايان نامه در دوره کارشناسي ارشد : ۵۰

۵) تعداد راهنمائي پايان نامه در دوره دکتري :۲۰

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *