شبکه پژوهشگران و محققان علوم انسانی اسلامی

Menu

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پیروزمند

معرفی مختصر

  • تحصیلات حوزوی (سطح خارج)
  • عضو هیئت علمى و  قائم مقام دفتر فرهنگستان علوم اسلامی
  • مسئول گروه روش و عضو گروه علم اصول احکام حکومتی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی
  • بعضی از آثار ایشان:
    • کتاب: رابطه منطقی دین و علوم کاربردی
    • کتاب: مبانی و الگوی مهندسی فرهنگی
    • مبانى و راهکارهاى اسلامى شدن دانشگاه

 

 

معرفی تفصیلی

 

حجت‎الاسلام علیرضا پیروزمند متولد سال ۱۳۴۴ در شهر شیراز  است. تا مرحله اخذ دیپلم ریاضى در شیراز اشتغال به تحصیل بود. زندگى سیاسى او از مقطع راهنمایى هم گام با خیل عظیم مردم در مقابله با رژیم شاه شروع شد. در دوران دبیرستان در قالب همکارى با انجمن اسلامى و تقابل با گروه‌های ضد انقلاب و ارتباط با سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی (قبل از انشعاب) ادامه یافت. به گفته‌‌‌ خودش، در همین ایام، ایشان در جبهه هاى جنگ حضور مکرر داشته‌ و تا سال‌ها بعد ادامه داشته است.

  زندگى علمى‌ ایشان پس از اخذ دیپلم آغاز شده است. در سال ۱۳۶۲ با وجود قبولى در رشته فنى دانشگاه براى ادامه تحصیل به قم رفته و به موازات فراگیرى دروس حوزوى در دفتر فرهنگستان علوم اسلامى قم به پژوهش مشغول شده‌اند‌. دروس سطح را خدمت اساتید همچون آیات و حجج اسلام آقایان راستى کاشانى، وجدانى فخر، پایانی، ستوده، احمدى میانجی، حسینى بوشهری، موسوى ،اعتمادى و گنجى فرا گرفته و از سال ۱۳۷۳ در درس خارج فقه آیت الله تبریزى و خارج اصول آیت الله وحید خراسانى توفیق حضور داشته‌اند.

   در طول این مدت از محضر اخلاقى حضرات آیات: بهاء الدینی، مظاهری، احمدى میانجى، منیر الدین حسینی، شب زنده دار و به ویژه راستى کاشانى نیز بهره‌ برده‌اند. در دفتر فرهنگستان علوم اسلامى در موضوعات زیر مشغول بوده‌اند: روش‌هاى سنتى و انحرافى اجتهاد، موضوع شناسی، فلسفه علم و معرفت شناسی، مبانى اقتصاد سوسیالیسیتى و سرمایه داری، روش سیستمى، الگوى سیستم سازی، فلسفه (با گرایش فلسفه حرکت) مبانى جامعه شناسی، مبانى نظام سیاسی، ولایت فقیه، روش مدل سازی، روش تحقیق، مبادى و مبانى اصول فقه احکام حکومتى و… .

  وی، هم‌اکنون عضو هیئت علمى دفتر فرهنگستان، قائم مقام دفتر فرهنگستان علوم اسلامی، مسئول گروه روش و عضو گروه علم اصول احکام حکومتی دفتر فرهنگستان است. علاوه بر مسائل بنیادی، در موضوعات راهبردی نظام اسلامی نیز با گرایش مسائل علمی فرهنگی در قالب همکاری با برخی مراکز کلان نظام فعالیت از جمله به عنوان کارشناس مسائل علمی، فرهنگی و اجتماعی در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال ۷۶ تا ۸۲ فعالیت داشته‌اند و ‌در طول این مدت علاوه بر مشاوره، طرحهاى تحقیقاتى را براى آنها به انجام رسانده‌اند. از سال ۱۳۸۲ تاکنون نیز به عنوان کارشناس مسائل فرهنگى با دبیرخانه شوراى انقلاب فرهنگى همکارى داشته و طرح‌های تحقیقاتی را نیز در همین ارتباط به انجام رسانده‌اند.

   علاوه‌ بر ارتباط علمى با مراکز مختلف، ایشان به تألیف کتاب، مقاله و تنظیم طرح‌های تحقیقاتی نیز پرداخته‌اند که با دو گرایش مبنایی و راهبردی انجام گرفته است. در موضوعات بنیادی، مباحثى همچون فلسفه علم، روش علم، روش سیستمی، فلسفه فیزیک و ریاضی، فلسفه دین ، مبانی علم اصول ، … و در موضوعات راهبردى به مطالبى همچون، شبکه هاى اطلاع رسانى، رابطه دین و دولت و فرهنگ، طبقه بندى موضوعات فرهنگى، مبانی و الگوی مهندسى فرهنگى، الگوی پیش رفت اسلامی ایرانی، جنبش نرم افزاری و تحول علمی کشور، الگو و چشم انداز تحول حوزه علمیه … می‌‌توان اشاره نمود.

 

 

عضویت ها:

عضو هیئت علمى و  قائم مقام دفتر فرهنگستان علوم اسلامی

مسئول گروه روش و عضو گروه علم اصول احکام حکومتی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی

کارشناس مسائل علمی، فرهنگی و اجتماعی در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام

کارشناس مسایل فرهنگى دبیرخانه شوراى انقلاب فرهنگى

 

 

 از جمله تالیفات:

مبانى و راهکارهاى اسلامى شدن دانشگاه

مبانی و الگوی مهندسی فرهنگی

مدل تنظیم سیاستهای کلان فرهنگی

ارزیابی عملکرد فرهنگی حوزه­های علمیه در تاریخ معاصر

مفهوم شناسی اسلامی در فرهنگ نبوی

از جمله مقالات علمی پژوهشی :

آسیب شناسى رابطه دین، دولت، فرهنگ

‎آموزه های دینی در مهندسی فرهنگی

‎الگوی طبقه بندی موضوعات فرهنگی در مهندسی فرهنگی کشور

مبانى برنامه ریزى فرهنگی

الگوی مطلوب و چشم انداز فرهنگی حوزه علمیه

تحول حوزه علمیه و روحانیت در گذشته و حال؛ طرح الگو، چشم انداز و ارزیابی فعالیت روحانیت

موضوع کتاب حاضر بررسی تحول حوزه و روحانیت در گذشته و حال است.ایجاد نیازمندی های نوین فردی و اجتماعی به آموزه های دینی به واسطه تغییر شرایط در بیرون و بروز استعدادها و ظرفیت های نوین در درون جامعه روحانیت، همواره تغییر و بعضا تحول متناسبی را ایجاب نموده است.پژوهش حاضر می خواهد بر اساس الگویی پیش نهادی مطلوبیت های تحول را ترسیم و بر اساس آن عملکرد روحانیت را در تاریخ معاصر به ویژه بعد از انقلاب بررسی نماید.

رابطه منطقی دین و علوم کاربردی

متن حاضر شامل سه رساله پیرامون سه موضوع به ظاهر مجزاست که «ضرورت حاکمیت معرفت دینی بر علوم کاربردی» را دنبال می کند و اثبات می نماید که «باید تمدنی بر مبنای ایمان به خدای متعال و محقق نمودن دستورات او بنا نهاد و مجموعه علوم کاربردی در ساختن چنین بنایی نقش ممتازی دارند.» رساله اول تحت عنوان «بررسی نظریاتی پیرامون راهبرد توسعه»، پس از تعیین ابعاد توسعه اجتماعی، چهار احتمال را در این باره مطرح می کند و با ارزیابی این احتمالات، بر احتمال جهارم تاکید می نماید.

قلمرو دین در تعیین مفروضات اساسی، ارزش ها، رفتارها و نمادها

این کتاب سعی دارد با بررسی قلمرو دین، فصل الخطابی برای کشاکش های فکری باشد، زیرا میزان تأثیرگذاری دین در علم، فن آوری، سیاست، فرهنگ و اقتصاد و .. منوط به گستره قلمرو مورد پذیرش در سرپرستی دین است. این کتاب در پنج فصل با عناوین ذیل تدوین شده است: خاستگاه دین، غایت دین، قلمرو دین، ویژگی های دین اسلام، چگونگی شناخت دین.

مبانی و الگوی مهندسی فرهنگی

کتاب «مبانی و الگوی مهندسی فرهنگی» نوشته حجت ‏الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند (قائم مقام دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم) می باشد. در مهندسی فرهنگی تأثیر هر نوع تغییر و تصمیم مدیریت پذیر در عرصه کشور و حتی جهان از منظر فرهنگی معین و با جهت گیری تعالی فرهنگی جایگاه آن معین می شود. خروج فرهنگ از مظلومیت آن هم در جایی که آرمان های فرهنگی او را به حرکت در آورده است، جز با اهتمام کافی بر این موضوع امکان پذیر نیست.

نظام معقول

بررسی اصل موضوع ولایت فقیه و حتی بسیاری از مهره های بحث، جدید نیست؛ ولی دو نکته در این باره باید مورد توجه قرار گیرد: اول اینکه ابعاد بررسی مسائل و تعامل آن با سایر موضوعات علوم سیاسی، روزبه روز گسترده تر می شود و دوم اینکه نوع بررسی و ورود و خروج در کل نظریه و اجزای آن، دستخوش نوآوری های مثبت و منفی شده است؛ نوآوری های منفی منتقدان و نوآوری های مثبت طرفداران و مدافعان.

نظریه بنیادین در مناسبات دین و فرهنگ

مناسبات دین و فرهنگ به واکاوی رابطه دو موضوع مهم و سرنوشت‏ ساز یعنی دین و فرهنگ می‏ پردازد. در طول تاریخ بشر، دین وجود داشته و به زندگی بشر معنا و جهت داده است. صرف نظر از دین و نقشی که بر جای گذاشته و می‏ گذارد، بشر از دیر زمان با فرهنگ زیست کرده ‏است؛ هر چه زندگی اجتماعی پیچیده‏ تر و به سایر جوامع وابسته ‏تر شده است، نقش فرهنگ در زندگی، خود را بیشتر نشان داده است؛ چرا که فرهنگ، کارکردی مشابه دین را بر جای می‏ گذارد و هویت‏ ساز است.

 

منبع: سایت طلیعه

Comments are closed.