
دکتر نرگس سادات سجادیه
معرفی اجمالی
- عضو هیئت علمی گروه مبانی فلسفی و اجتماعی آموزش و پرورش دانشگاه تهران
- برخی از آثار ایشان:
- کتاب: “رویکردها و روش های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت”، (ترتیب نویسندگان: باقری نوعپرست ، خسرو، نرگس سادات سجادیه و طیبه توسلی) وزارت علوم تحقیقات و فناوری، ۱۳۸۹٫
- کتاب: “تبارشناسی و تعلیم و تربیت”، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۹۴٫
- مقاله: سجادیه، نرگس سادات، سعید آزادمنش و خسرو باقری نوعپرست . “تبیین ماهیت دوران کودکی در هندسه نظریه اسلامی عمل.” پژوهش نامه مبانی تعلیم وتربیت سال ۶، شماره ۱ (۱۳۹۵): ۸۳-۱۰۳٫
معرفی تفصیلی
فعالیتهای اجرایی
کتابهای تالیفی
- باقری نوعپرست ، خسرو، نرگس سادات سجادیه و طیبه توسلی . “رویکردها و روش های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت.” : وزارت علوم تحقیقات و فناوری، ۱۳۸۹٫
- سجادیه، نرگس سادات. “تبارشناسی و تعلیم و تربیت.” تهران: انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۹۴٫
- سجادیه، نرگس سادات. “رویکردهای نوین در تربیت اخلاقی.” تهران: انتشارات مدرسه، ۱۳۹۴٫
کتابهای ترجمه شده
- محمود مهرمحمدی، نرگس سادات سجادیه، زهرا نیکنام ، آمنه احمدی ، لطفعلی عابدی و مرجان میرشمشیری . “فرهنگهای برنامه درسی (نظریه ها).” : انتشارات سمت، ۱۳۸۹٫
- طیبه امامجمعهکاشان، مهین چناری ، محمد حسنی ، اکرم دهباشی ، علی زرافشان ، نرگس سادات سجادیه، سعید ضرغامی ، یحیی قائدی و زهرا نیکنام . “مدرسه و تربیت اخلاقی (تربیت اخلاقی در نظام تربیت رسمی چند کشور جهان).” : موسسه فرهنگی مدرسه برهان، ۱۳۹۱٫
مقالات چاپ شده در نشریات بین المللی
مقالات چاپ شده در نشریات داخلی
- سجادیه، نرگس سادات، خسرو باقری نوعپرست ، شهین ایروانی و محمد ضمیران . “پژوهش تبارشناختی و الهام بخشی آن برای قلمروهای پژوهشی در مطالعات برنامه درسی.” مطالعات برنامه درسی ۴، ۱۶ (۱۳۸۹): ۶۸-۹۵٫
- باقری نوعپرست ، خسرو و نرگس سادات سجادیه. “هدف های درس تاریخ بر اساس رویکردی اسلامی در فلسفه ی برنامه ی درسی.” پژوهش های برنامه درسی ۱، ۱ (۱۳۹۰): ۱۱۱-۱۳۸٫
- ، سعید ضرغامی، نرگس سادات سجادیه و یحیی قائدی . “بازاندیشی مفهومی پرورش تفکر همچون بستر فرهنگی تحول نظام آموزشی بر بنیاد نظریه انسان به منزله عامل.” راهبرد فرهنگ ۵، ۱۷-۱۸ (۱۳۹۱): ۱۲۳-۱۵۲٫
- سجادیه، نرگس سادات. “حاصل عمر: کتاب شناسی دکتر خسرو باقری.” ماهنامه فرهنگی تحلیلی سوره اندیشه ۶۰و ۶۱، هفتم (۱۳۹۱): ۲۶۳-۲۶۸٫
- سجادیه، نرگس سادات. “پاسخی به نقد کتاب “درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران”.” تربیت اسلامی ۸، ۱ (۱۳۹۲): ۱۸۵-۲۱۴٫
- سجادیه، نرگس سادات، مراد یاری دهنوی و محمدرضا مدنی فر. “تحلیل فلسفه های تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران از منظر مفهوم تفکر.” پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت ۳، ۱ (۱۳۹۲): ۱۵۹-۱۸۰٫
- سجادیه، نرگس سادات. “طرحی نظری برای پرورش تفکر در دیدگاه اسلامی عمل با نگاه به برنامه “فلسفه برای کودکان”.” دوفصلنامه پژوهشی علوم تربیتی از دیدگاه اسلام ۱، ۱ (۱۳۹۲): ۴۱-۶۴٫
- سجادیه، نرگس سادات و سعید آزادمنش. “قد و بررسی «اهداف تفصیلی فعالیتهای دوره پیشدبستانی» در برنامه درسی ملّی جمهوری اسلامی ایران از منظر رویکرد اسلامی عمل.” دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی ۱، ۲ (۱۳۹۲): ۶۵-۹۸٫
- سجادیه، نرگس سادات. “تحلیل تطبیقی اسناد رسمی نگاشته شده در فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران.” پژوهش نامه مبانی تعلیم وتربیت ۴، ۱ (۱۳۹۳): ۲۹-۴۸٫
- سجادیه، نرگس سادات. “تربیت نقل مجلس یا خرمای برنخیل.” مجله رشد معلم ۳۴، ۲۰۰ (۱۳۹۴): ۴۵٫
- مدنی فر، محمدرضا و نرگس سادات سجادیه. “ساختار معرفتی فلسفه های تعلیم و تربیت اسلامی: مبناگروی یا انسجام گروی؟.” فصلنامه تعلیم و تربیت ۳، سال سی و یکم، ۱۲۳ (۱۳۹۴): ۹-۳۲٫
- سجادیه، نرگس سادات. “نقد و بررسی رویکرد سواد اخلاقی از منظر عاملیت انسانی.” پژوهش نامه مبانی تعلیم وتربیت سال ۵، ۲ (۱۳۹۴): ۸۱۰۱۰۹٫
- سجادیه، نرگس سادات و سعید آزادمنش. “واکاوی کارکردهای رشته فلسفه تعلیم وتربیت از منظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران: تحلیل مضمون.” علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز ششم، سال ۲۳، ۱ (۱۳۹۴): ۱۰۷-۱۳۰٫
- سجادیه، نرگس سادات و زکیه جهاندیده. “مبانی فلسفی زیرساز فرهنگ برنامه درسی تربیت برای کار و بقا و ارزیابی سازواری فلسفی آن: چالش ها و افق ها.” فصلنامه مطالعات برنامه درسی دهم، ۳۹ (۱۳۹۴): ۱۰۹-۱۳۲٫
- سجادیه، نرگس سادات، محمدرضا شرفی جم و فاطمه بهره مند. “مراحل تربیت قرآنی از منظر علامه طباطبایی در تفسیر المیزان.” معرفت ۴، ۲۳۳ (۱۳۹۵): ۶۵-۷۷٫
- سجادیه، نرگس سادات، سعید آزادمنش و خسرو باقری نوعپرست . “تبیین ماهیت دوران کودکی در هندسه نظریه اسلامی عمل.” پژوهش نامه مبانی تعلیم وتربیت سال ۶، شماره ۱ (۱۳۹۵): ۸۳-۱۰۳٫
- سجادیه، نرگس سادات. “عشق یادگیری.” مجله رشد معلم ۳۵، ۱ (۱۳۹۵): ۳۸-۳۹٫
- آزادمنش، سعید، نرگس سادات سجادیه و خسرو باقری نوعپرست . “تبیین اهداف و ملاحظات “تربیت” اخلاقی کودک با نظر به مفهوم عاملیت در اندیشه اسلامی.” تربیت اسلامی ۱۱، ۲۳ (۱۳۹۵): ۱-۲۵٫
- سجادیه، نرگس سادات. “صندوقچه فرهنگ.” مجله رشد معلم ۳۵، ۳۰۰ (۱۳۹۵): ۳۸-۴۰٫
- سجادیه، نرگس سادات. “چریک های انقلابی.” مجله رشد معلم ۳۵، ۳۰۱ (۱۳۹۵): ۳۸-۳۹٫
- سجادیه، نرگس سادات و سارا طوسیان. “فهم، پرسش و کلاس درس از منظر گادامر: تبیینی پرسش محور از فرآیند تدریس.” پژوهش نامه مبانی تعلیم وتربیت ۶، ۲ (۱۳۹۵): ۴۲-۶۱٫
- سجادیه، نرگس سادات و سعید آزادمنش. “زیرساخت های مفهومی دوران کودکی در تطور تاریخ: بهسوی مفهوم پردازی اسلامی از کودکی.” فلسفه تربیت ۱، ۱ (۱۳۹۵): ۱۱۵-۱۴۰٫
- سجادیه، نرگس سادات، نیکو دیالمه و سارا طوسیان. “رویکردی تربیتی به کارکردهای پرسش از منظر قرآن کریم.” کتاب قیم هفتم، ۱۶ (۱۳۹۶): ۶۹-۹۰٫
- سجادیه، نرگس سادات. “معرفی کتاب: منطق تربیت.” فلسفه تربیت ۲، ۱ (۱۳۹۶): ۱۴۵-۱۵۳٫
- سجادیه، نرگس سادات و سمیه سورانی. “نگاهی تطبیقی به اندیشه افلاطون وارسطو درباره عادت: چالشی بر سر مفهوم و کاربرد.” فصلنامه علوم تربیتی (دانشگاه شهید چمران اهواز) ۲۴، ۲ (۱۳۹۶): ۲۵-۴۸٫
همایشهای بین المللی
- Sajjadieh, Narges, and Samira Alireza Beigi. “Teacher- Student Interations Considering Virtual Space: An Action- Based Approach.” The Asian Conference on Education 2013,, October 23-27, 2013 .
- Tavakoli, Masoomeh, and Narges Sajjadieh. “Imaginative Education Within the Framework of Action.” The Asian Conference on Education 2013,, October 23-27, 2013 .
- Sajjadieh, Narges, Khosro Bagheri Noeparast, and Mohammad Reza Madanifar. “Aims of Childhood Education : An Islamic View of ” Good Life”.” 6th International Conference of Education, Research and Innovation, Sevilla, November 18-20, 2013 .
- Sajjadieh, Narges, and Saeed Azadmanesh. “Moral Education in Childhood: An Action-Based Approach.” International Academic Conference on Education and Psychology, İSTANBUL, April 25-26, 2015 .
- سجادیه، نرگس سادات و حمیده فرحبخش. “بازاندیشی نسبت فرهنگ با خانواده و مدرسه: روزنه ای به سوی عاملیت.” اولین کنفرانس بین المللی فرهنگ، آسیب شناسی روانی و تربیت، تهران، ارديبهشت ۱۳-۱۴، ۱۳۹۶٫
همایشهای داخلی
- سجادیه، نرگس سادات، محمدرضا مدنی فر و مراد یاری دهنوی. “تحلیل فلسفه های تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران از منظر مفهوم تفکر.” تعلیم و تربیت در ایران و نسبت آن با فلسفه های جدید تعلیم و تربیت، تهران، ارديبهشت ۱۲-۱۵، ۱۳۹۰٫
- سجادیه، نرگس سادات و سعید آزادمنش. “نقد و بررسی اهداف تفصیلی فعالیت های دوره پیش دبستانی در برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران از منظر رویکرد اسلامی عمل.” مبانی فلسفی تحول در نظام آموزش و پرورش ایران، مشهد، خرداد ۱-۲، ۱۳۹۲٫
- سجادیه، نرگس سادات. “تحلیل تطبیقی تلاش های صورت گرفته در عرصه فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران.” چهارمین همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، مشهد، خرداد ۱-۲، ۱۳۹۲٫
- سجادیه، نرگس سادات و فاطمه مدنی فر. “اخلاق تدریس از منظر نظریه اسلامی عمل.” اخلاق و آداب زندگی، زنجان، ارديبهشت ۱۸-۱۹، ۱۳۹۳٫
- سجادیه، نرگس سادات. “نقد و بررسی رویکرد سواد اخلاقی از منظر عاملیت انسانی.” فلسفه تربیت دینی و تربیت اخلاقی، کرمان، خرداد ۳۱-۱، ۱۳۹۳٫
- شرفی جم ، محمدرضا، نرگس سادات سجادیه و مریم گیلانی. “تحلیل تطبیقی درونی کردن ارزشهای اخلاقی در دیدگاه مارتین بوبر و نظریه اسلامی عمل با تاکید بر جایگاه معلم.” فلسفه تربیت دینی و تربیت اخلاقی، کرمان، خرداد ۳۱-۱، ۱۳۹۳٫
- سجادیه، نرگس سادات. “بایسته های مطالعات اجتماعی از منظر عاملیت انسانی.” هفتمین همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، شیراز، ارديبهشت ۲۹-۳۱، ۱۳۹۵٫
- آزادمنش، سعید و نرگس سادات سجادیه. “بایسته های تربیتی ادبیات کودک با نظر به مفهوم دوران کودکی در رویکرد اسلامی عمل.” هفتمین همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، شیراز، ارديبهشت ۲۹-۳۱، ۱۳۹۵٫
- سجادیه، نرگس سادات و محمدرضا مدنی فر . “در جستجوی پیش نیازهای یادگیری مادام العمر در نظام تعلیم و تربیت.” هشتمین همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران: فلسفه یادگیری و آموزش مادام العمر، اهواز، اسفند ۴-۵، ۱۳۹۵٫
منبع: سایت دانشگاه تهران https://rtis2.ut.ac.ir/cv/sajjadieh