شرح حال :
اين جانب در سال 1351 در شهرستان مراغه در يک خانواده سنتي و مذهبي بدنيا آمدم. فرزند سوم خانواده و در کانون گرم خانوادهاي صميمي و مهربان رشد يافتم تحصيلات ابتدايي را در مدرسه شهريار و بدر به پايان رساندم و مقطع راهنمايي را در مدرسه ابوذر غفاري تمام کردم و در دبيرستان شهيد باهنر مراغه هم در رشته رياضي فيزيک به تحصيلات خود ادامه دادم با توجه به فضاي مذهبي خانواده و حضور فعال در مساجد و انجمنهاي اسلامي و بسيج، علاقه مند به تحصيل در علوم ديني شده و در سال 1369 وارد حوزه علميه قم شده و در مدرسه معصوميه (س) مشغول تحصيل شدم. در سال 1374 مفتخر به تلبس به لباس مقدس روحانيت شدم و در سال 1375 متاهل شده، تحصيلات خود را تا سطح 3 ادامه داده و به مدت 7 سال مشغول درس خارج شدم. همزمان در سال 1377 وارد موسسه امام خميني(ره) شده و در رشته معارف اسلامي و روانشناسي مشغول به تحصيل شدم در سال 1381 کارشناسي و 1387 کارشناسي ارشد روانشناسي باليني را به پايان بردم و در سال 1389 وارد دوره دکتري روانشناسي عمومي شده و اکنون نيز در حال نوشتن رساله دکتري خود ميباشم.
مشخصات:
فرزند : رحيم – متولد: 1351 -شهرستان: مراغه
پست الکترونیک: reza.mahkam@gmail.com
تحصیلات:
تحصیلات حوزوی :
سال ورود به حوزه : 1369 – هفت سال درس خارج
تحصیلات دانشگاهی :
مقطع کارشناسی : مؤسسه امام خميني (ره) رشته معارف اسلامي و روانشناسي، سال 1382
مقطع کارشناسی ارشد : رشته روانشناسيباليني سال 1386 و دفاع با نمره پايان نامه 70/19 و با درجه عالي
مقطع دکتری : رشته روانشناسی عمومی اتمام دوره با معدل 74/18 . (مرحله دفاع از رساله )
فعالیتهایی که توسط اینجانب تا به حال صورت گرفته تحت عنوان 8 گروه دستهبندی شده است که البته به موارد مهم آنها اشاره شده است و موارد متعددی هم وجود دارد که به خاطر عدم اطاله رزومه از ذکر آنها اجتناب شده است :
الف ) برگزاري کارگاهها و نشستهاي مختلف روانشناختي در مراکز مختلف
– کارگاهها
- مهارتهای زندگی براساس منابع اسلامی و روانشناختی در مراکز متعدد حوزوی و دانشگاهی
o مدیریت استرس
o خلق منفی
o ارتباط موثر
o ابراز وجود و اعتماد به نفس
o کنترل خشم
o همدلی
o هوش هیجانی
o حل مسأله
- مهارتهای ازدواج:
o انتخاب همسر
o روابط بین همسران
o توانمندسازی همسران در مقابل مشکلات
- سایر موضوعات روانشناختی مانند :
o هويت و دين
o روانشناسي رشد
o انواع بازي و تأثير آن برکودک
o شکل دهي رفتار کودک
o آشنایی با تربیت کودک و نوجوان
o روانشناسی نوجوان
o آشنائي و مقابله با اعتياد
o (آرمیدگی) ريلکسيشن
o تشخیص افتراقی اختلالات روانی و شخصیت
o آسيبشناسي رواني
o دارو درمانگری
o سبکهای فرزندپروری
o آشنایی با دوره نوجوانی
o خودارضایی و راههای کنترل و درمان آن
o مدیریت تحصیلی (مدیریت زمان، هدفگذاری و روشهای مطالعه برتر و روشهای افزایش تمرکز )
o روابط دختر و پسر
o اصول و فنون مصاحبه
o اصول و فنون مشاوره- اصول و فنون مشاوره اسلامی
o شخصیت و تکنیکهای شخصیت خوانی
o شیوههای اصلاح و تغییر رفتار
o وابستگی یا دلبستگی(روابط دختر و پسر و آسیبشناسی سبکهای عشق)
o مخاطب شناسی
o شخصیت سالم (برای ورزشکاران)
که به طور اجمالی در مراکز مختلف به اجرا درآمده است که به تعدادی از آنها اشاره میشود :
1 . دانشگاه تهران ؛ دفتر مشاوره امین( نهاد رهبري) ؛ براي دانشجويان
2 . فرهنگ سراي اشراق تهران ؛ براي دانشجويان فعال و کادر
3 . جامعة المصطفي ؛ طلاب ، خانوادهها، کادر و مربيان مهد کودک
4 . جامعه القران الکريم ؛ مربيان و معلمان حفظ، اشاره و قرائت کل کشور
5 . کانونهاي تربيت و اخلاق دفتر تبليغات ؛ مربيان و معلمان کودک
6 . زندان مرکزي قم ؛ طرح روان درماني زندانيان
7 . سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری برای روحانیان کاروان معین و معینه های استانهای مختلف در سالهای 1389 و 1390 (طراح کارگاه و محتوای علمی مهکام) و اجرا توسط مهکام و چند نفر از سایر روانشناسان .
8 . برگزاري دورههای آرمیدگی (ريلکسيشن) در مراکز مختلفي مانند :
- مرکز مشاوره بلاغ
- مرکز مشاوره صدوق
- مرکز مشاوره مؤسسه امام خميني(ره)
- مرکز مشاوره نهاد رهبری (مشاوره امین ) دانشگاه تهران و ديگر مراکز در مجموع – بيش از 70 دوره
- مرکز مشاوره زندان مرکزی برای زندانیان
9 . نهاد مقام معظم رهبري واحد مرکزي
10 . مدیران دبیرستانهای شبانه روزی دخترانه آموزش و پرورش استان مازندران 2 دوره سال 1386 (قائمشهر)
11 . مشاورین آموزش و پرورش استان سمنان (آشنایی و ارتباط با نوجوان – تربیت دینی کودک 1 دوره – 12 و 13 خرداد 1388)
12 . دانشگاه آزاد یزد (آشنایی با ازدواج و تدوین ملاکهای همسرگزینی)مخاطبین اساتید فعال در امر ازدواج
13 . مشاورین مراکز مشاوره حوزههای علمیه سراسر کشور (آشنایی با ازدواج و تدوین ملاکهای همسرگزینی)(اردوگاه شهید دهداری) (سی دی کارگاه به صورت نرم افزاری برای عموم مشاورین حوزههای سراسر کشور توزیع شده )
14 . مشاورین مرکز ملی پاسخ گویی به سئوالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی(آشنایی با ازدواج و تدوین ملاکهای همسرگزینی)
15 . دانشکده پزشکی قم (دختران ) (آشنایی با ازدواج و تدوین ملاکهای همسرگزینی)
16 . دانشکده بهداشت و درمان قم (پسران) (آشنایی با ازدواج و تدوین ملاکهای همسرگزینی)
17 . دوره آموزشی مبلغین و مشاورین خواهر حوزوی در دانشگاههای سراسر کشور ( وابسته به نهاد رهبری )
18 . دوره آموزشی مبلغین و مشاورین حوزوی در استان خوزستان
19 . طلاب مدرسه امیرالمومنین شهرستان مراغه از سوی اداره کل مشاوره (معاونت تهذیب) حوزه علمیه قم.
20 . المپیاد مربیان ورزشی سپاه پاسداران سراسر کشور
21 . طرح عفاف و حجاب (استان قزوین) مبلغین و اساتید دانشگاه استان(بانوان)
22 . دوره آموزش اساتید سطح 3 مصاحبه کننده جامعه الزهرا (س) در 2 دوره
23 . دوره آموزش مشاورین حوزههای علمیه سراسر کشور (معاونت تهذیب حوزه) از اواسط 1389 تا کنون دراستانهای مختلف
24 . موسسه امام خميني ؛ براي دانشپژوهان ، کارمندان و خانوادهها
25 . طرح رحمت (ریاست جمهوری) آموزش خواهران سطح دو استانهای مختلف برای مربیگری زنان خانهدار.
26 . اولین دوره آموزشی مشاوره اسلامی/ ایرانی (برای مسئولین اعطای موافقت اصولی مراکز مشاوره استانهای کل کشور) سازمان بهزیستی کل کشور
– نشستهای علمی (سخنرانی):
1 . نشست مهارت آشنایی با ازدواج و تدوین ملاکهای همسرگزینی، دانشگاه شهید باهنر کرمان (پسران و دختران)
2 . نشست خلاقیت و نیازهای کودک و نوجوان ؛ کانون نخبگان بسیج دانشآموزی شهرستان جهرم 1387
3 . نشست (خانه خوبان) ؛ موسسه امام خمینی (ره) ؛ سبکهای فرزندپروری- بهمن -1387
4 . نشست (خانه خوبان) ؛ موسسه امام خمینی (ره) ؛ بازی و اسباب بازی کودک- آذر- 1388
5 . نشست نوجوان، بلوغ، پرخاشگری؛ جامعه المصطفی العالمیه؛ مرکز آموزشی معرفت- اردیبهشت- 1389
6 . نشست (خانه خوبان)؛ موسسه امام خمینی (ره) ؛ خانواده و برنامهریزی برای سرگرمی و اوقات فراغت – خرداد- 1389
7 . سلسله نشستهای آشنایی با نوجوان و راهکارهای مواجهه با نوجوان از منظر اسلام و روانشناسی ؛ کانون نخبگان میثم تمار استان قم؛ چهار نشست برای مادران نخبگان عضو در این کانون (از دی ماه 88 تا اردیبهشت 89)
8 . نشست زوجهای آسمانی (راهکارهای همدلی بین زوجین ) استان خراسان شمالی، سازمان ملی جوانان آبان 89
9 . نشست شخصیت سالم از دیدگاه اسلام ؛ مربیان ورزشی سپاه پاسداران استان سمنان مهر 1390 استان زنجان آذر1390
10 . نشست (خانه خوبان) ؛ موسسه امام خمینی (ره) ؛ والدین ودامهای تربیتی- آبان- 1390
11 . نشست تربیتی مادران مجتمع فولاد خوزستان ؛ روانشناسی نوجوان – شهریور- 1391
12 . نشست نگاهي به روانشناسي اسلامي؛ اعضاء هيئت علمي دانشگاه آزاد رودهن دي ماه 1391
13 . نشست فنون مشاوره در اسلام؛ اعضاء هيئت علمي گروه روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه آزاد رودهن بهمن ماه 1391
14 . نشست نگاهي به روانشناسي اسلامي؛ اعضاء هيئت علمي گروه روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه کاشان اسفند ماه 1391
15 . نشست افسردگي از ديدگاه اسلام؛ همايش چند استاني سازمانهاي مختلف وزارت بهداشت بهمن 1391
16 . نشست شادکامي از ديدگاه اسلام؛ اعضاء هيئت علمي گروه روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه آزاد رودهن ارديبهشت 1392
ب ) تدريس (مراکز دانشگاهی و حوزوی و سایر مراکز )
موسسه امام خمینی(ره)
|
عنوان درس |
نام دانشگاه | مقطع | تعداد واحد |
1 | فيزيولوژي اعصاب و غدد | مؤسسه (حضوری) | کارشناسي روان شناسي | 21 |
2 | روانشناسی فیزیولوژیک | مؤسسه (حضوری) | کارشناسي روان شناسي | 18 |
3 | روانشناسی بالینی | مؤسسه (حضوری) | کارشناسي روان شناسي | 3 |
4 | تنظیم خانواده (اسلامی) | دانشگاه مجازی | کارشناسی عمومی | 2 |
5 | گروه درمانی | مؤسسه (حضوری) | کارشناسی ارشد روانشناسی |
2 |
6 |
جمع کل واحد |
46 |
جامعه المصطفی العالمیه
|
عنوان درس |
نام دانشگاه | مقطع | تعداد واحد |
1 | روانشناسي احساس و ادراک | دانشکده علوم انساني | کارشناسي روان شناسي | 4 |
2 | روانشناسی فیزیولوژیک | دانشکده علوم انساني | کارشناسي روان شناسي | 4 |
3 | فیزیولوژی اعصاب و غدد | دانشکده علوم انساني | کارشناسي روان شناسي | 4 |
4 | روانشناسی اجتماعی | دانشکده بنت الهدی | کارشناسي روان شناسي | 2 |
5 | روانشناسی بالینی | دانشکده علوم انساني | کارشناسي روان شناسي | 2 |
6 | جمع کل واحد |
16 |
تربیت راهنما (مرکز تخصصی تبلیغ) (کارشناسی ارشد مشاوره)
|
عنوان درس |
نام دانشگاه |
مقطع |
تعداد واحد |
1 | آسیبشناسی روانی 1و 2 | مرکز تخصصی تبلیغ قم | کارشناسی ارشد | 14 |
2 | آسیبشناسی روانی 1و 2 | مرکز تخصصی تبلیغ اهواز | کارشناسی ارشد | 6 |
3 | روانشناسی رشد | مرکز تخصصی تبلیغ قم و اهواز | کارشناسی ارشد | 3 |
4 | روانشناسی بزهکاران | مرکز تخصصی تبلیغ قم | کارشناسی ارشد | 6 |
5 | جمع کل واحدها | 29 |
دانشگاه باقر العلوم(معصومیه خواهران)
|
عنوان درس | نام دانشگاه | مقطع | تعداد واحد |
1 | روانشناسی عمومی | معصومیه | کارشناسی | 3 |
2 |
جمع کل واحدها |
3 |
موسسه اخلاق و تربيت
|
عنوان درس | نام دانشگاه | مقطع | تعداد واحد |
1 | روانشناسي احساس و ادراک | دانشکده روانشناسي | ارشد روان شناسي اسلامي | 2 |
2 | روانشناسی فیزیولوژیک | دانشکده روانشناسي | ارشد روان شناسي اسلامي | 2 |
3 |
جمع کل واحد |
4 |
دورههای علمی برای مشاورین روحانی (نهاد رهبری و معاونت تهذیب)
عنوان درس |
نام دانشگاه |
مقطع | تعداد واحد | |
1 | آسیبشناسی روانی | نهاد رهبری ومعاونت تهذیب | کارشناسی ارشد | 8 |
2 | روانشناسی شخصیت | نهاد رهبری و | کارشناسی ارشد | 4 |
3 | روانشناسی رشد | نهاد رهبری | کارشناسی ارشد | 3 |
4 | روشهای اصلاح و تغییر رفتار | معاونت تهذیب | کارشناسی ارشد |
6 |
5 |
جمع کل واحدها |
21 |
ج ) فعاليتهاي پژوهشي ( فعالیتها و همکاریهای مختلف با مراکز پژوهشی)
* مديريت گروه روانشناسي مرکز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما از ابتداي سال 1382 تا 1384 که راهنمائي، هدايت و ارزيابي نهائي بيش از 40 مقاله و کتاب را به عهده داشتهام .
* همکاري با همايش اسلام و آسيبهاي اجتماعي ( سازمان بهزيستي ) کارشناسي و تهيه متون روايي در زمينه فرار از خانه و آسيبهاي کودکان و سخنرانی در اجلاسیه نهایی آن (پائيز 1386 تا تابستان 1387)
* همکاری با همایش تربیت دینی (مؤسسه آموزشیپژوهشی امام خمینی (ره) ) به عنوان ارزیاب مقالات (1388)
* عضویت و همکاری با گروه علمی طراحی عناوین مهارتهای آیین متعالی زندگی برای وزارت کشور جهت اجرا در سراسر کشور
* عضویت و همکاری با گروه علمی طراحی عناوین مهارتهای زندگی برای جامعه المصطفی جهت اجرا برای طلاب خارجی و مراکز نمایندگی جامعه در سراسر دنیا.
* همکاری با شورای اسلامیسازی دانشگاهها (یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی) در ارائه طرحهای اسلامی سازی دانشگاههای سراسر کشور.
د ) آثار مکتوب (کتاب، تحقیق، مقاله روانشناختی و غیر روانشناختی، ترجمه )
کتاب :
ü خانهگريزيدختران ريشهها و پيامدها؛ مرکز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما- چاپ 1383 (تحقيق ميداني) اولین کتاب میدانی در زمینه پدیده فرار دختران در کشور که به عنوان منبع اصلی مورد استفاده سازمان بهزیستی قرار گرفت.
ü راهکارهاي مقابله باناسازگاري کودکان و نوجوانان از منظر آيات و روايات؛ دارالحديث؛(درحال تدوين75 ٪ )
ü روابط بين فردي والدين و نقش آن در تربيت فرزندان از ديدگاه اسلام و روانشناسي؛ (در حال تدوين 35 ٪ )
ü سرشناسی و همسرشناسی(آشنایی با مقدمات ازدواج و تدوین ملاکهای انتخاب همسر) ؛ (زیر چاپ) (نهاد رهبری)
ü روشهای آرمیدگی و مقابله با استرس؛ (در حال بازبینی نهایی) ؛
نقدکتاب :
¯ خانواده در نگرش اسلام و روانشناسي،(نوشته محمدرضا سالاريفر)، مجله حورا؛ مرکز مطالعات زنان(بهمن 85 ، شماره22)
تحقيق :
¯ تجربه عرفاني دعاي ندبه و رابطه آن با جهتگيري ديني و خودشناسي، کارورزي تحقيق مؤسسه امامخميني(ره)؛ استاد ناظر : دکتر نيما قرباني ( آماده چاپ )
مقاله های روانشناختی :
¯ تصوير ازدواج در رسانه ملي؛ ( فصلنامه علمي تخصصي کتاب زنان،سال هفتم، پائيز 1383 ، شماره 25)
¯ نقش روان شناسي در سلامت روان طلاب ؛ ( فصلنامه پژوهش و حوزه – بهار 1385 شماره 25)
¯ تاثیر درمانگری مبتنی بر آیات و روایات بر اختلالات برونیسازی شده کودکان؛ (فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی و دین شماره 7)
¯ چگونه با خود سخن بگوئيم؛ ( حديث زندگي سال دوم ـ بهمن و اسفند 81 شماره 9 )
¯ چه کسي محبوب است و چرا ؟ (حديث زندگي سال سوم فروردين و ارديبهشت 82 شماره 10 )
¯ خوديابي و بلوغ؛ ( حديث زندگي سال سوم خرداد و تير82 شماره 11 )
¯ خانه گريزي محصول نوخواهي؛ ( حديث زندگي سال سوم – مهر و آبان 82 شماره 13 )
¯ جوان و هيجان؛ ( حديث زندگي سال چهارم خرداد و تير 83 شماره 17 )
¯ ارتباط واگرا و همگرا؛ ( حديث زندگي سال چهارم مهر و آبان 83 ،شماره 19 )
¯ شادماني ؛ انتظار نوجوان ، سال 1384 شماره پيش شماره 2
مقاله های غیر روانشناختی :
- زندگينامه فاطمه معصومه (س) ، مجله گلبرگ، دي 82 ، شماره 46 ،مرکز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما
- کيمياي دانش(زندگينامه ابوريحان بيروني)، گلبرگ، بهمن 82 ، شماره 47 ،مرکز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما
- پارساي بخشنده(زندگينامه امام جواد (ع) )، گلبرگ، شهريور 83 ،شماره 54 ،مرکز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما
ترجمه :
- مقاله Thoughness ؛ فصل 37 Positive psychology ( آماده چاپ )
- مقاله Positive Affect ( نقش عاطفه مثبت بر نوروسايکولوژي ارتباطي )Positive psychology (درحال اتمام )
ه ) فعاليت هاي مشاورهاي و درماني( مشاوره، رواندرمانی، گروهدرمانی)
1 . ارائه خدمات مشاوره؛ مدرسه ابتدائي امام حسن مجتبي(ع)- از سال 1383بمدت 3 سال و برگزاري جلسات ماهیانه گفتوگوي خانواده برای اولیا مربیان.
2 . ارائه خدمات مشاوره؛ مرکز مشاوره صدوق براي باليني کودک و اختلالات اضطرابي از سال 1383 بمدت 3 سال
3 . ارائه خدمات مشاوره؛ مرکز مشاوره بلاغ براي باليني کودک و اختلالات اضطرابي از سال 1384 بمدت 4 سال
4 . ارائه خدمات مشاوره؛ مرکز مشاوره مؤسسه امام خميني(ره) براي باليني کودک و اختلالات اضطرابي از سال 1387 تاکنون
5 . ارائه خدمات مشاوره؛ مرکز مشاوره زندان مرکزي قم، اختلالات اضطرابي، پرخاشگري، و ساير موارد از سال 1385 بمدت 2سال ( برگزاری 1 دوره گروهدرمانی CBT برای اختلالات هیستریکی و اضطرابی )
6 . ارائه خدمات مشاوره؛ مشاورامين ( نهاد رهبري دانشگاه تهران ) اختلالات اضطرابي و ساير اختلالات –از سال 1385 تاکنون (برگزاری 2 دوره گروهدرمانی CBT برای اختلالات هیستریکی و اضطرابی )
7 . ارائه خدمات مشاوره؛ مرکز مشاوره حوزه علمیه براي باليني کودک و اختلالات اضطرابي از سال 1388 بمدت1 سال
8 . ارائه خدمات مشاوره آنلاین برای دانشجویان در دانشگاه مجازی مؤسسه امام خمینی (ره) از سال 1387 تاکنون
9 . ارائه خدمات مشاوره آنلاین برای دانشجویان در دانشگاه مجازی جامعه المصطفی العالمیه سال 1390– به زبان عربی
10 . ارائه خدمات مشاوره؛ مرکز مشاوره صدرا ( خصوصي ) اختلالات اضطرابي و ساير اختلالات – از سال 1391 تاکنون
11 . ارائه خدمات مشاوره؛ مرکز مشاوره عقيق ( خصوصي ) اختلالات اضطرابي و ساير اختلالات – از سال 1391 تاکنون
و ) عضویت در شوراهای علمی (کارشناسی تخصصی در امور روانشناختی)
- عضو هیئت مدیره انجمن روانشناسی اسلامی(حوزه)
- عضو شورای علمی مرکز مشاوره بلاغ به مدت 3 سال
- عضو شورای علمی معاونت فرهنگی جامعة المصطفی العالمیه از سال 1387 تا کنون
- عضو شورای علمی تخصصی سنجش و پذیرش جامعه المصطفی العالمیه از سال 1388 تا کنون
- عضو شورای علمی دانشگاه معارف و علوم قرآنی (سازمان اوقاف و امور خیریه) در سال 1388
- عضو شورای علمی طراحی مهارتهای زندگی برای معاونت امور اجتماعی وزارت کشور از سال 1389 تا کنون
- عضو شورای علمی طراحی و تدوین طرح مطلع مهر امور بانوان ریاست جمهوری سال 1390
- عضو شورای علمی دانشکده روانشناسي موسسه اخلاق و تربيت و همکار علمي اين دانشکده سال 1391
ز ) راهنمایی و هدایت پایاننامهها
- استاد مشاور کارشناسی ارشد رشته اخلاق ( جامعه المصطفی العالمیه ) عنوان : « بررسی رابطه صداقت و سلامتروان از دیدگاه اخلاق اسلامی و روانشناسی » آقای سلیمانی ( دفاع شده )
- استاد مشاور کارشناسی ارشد رشته مددکاری اجتماعی ( دانشگاه علوم بهزیستی ) عنوان : « نقش تربیتی والدین در عزت نفس فرزندان » خانم توکلی ( آماده دفاع )
- استاد راهنمای سطح 2 ( دانشگاه معصومیه ) عنوان : « بررسی جنبههای روانشناختی اقبال و ادبار قلب » خانم احمدی ( در حال اتمام )
- استاد راهنمای سطح 2 ( دانشگاه معصومیه ) عنوان : «تضادورزی در کودک از دیدگاه آیات و روایات » خانم نفیسه مقیسه ( فصل سوم و مراحل پایانی )
- استاد راهنمای سطح 2 ( دانشگاه معصومیه ) عنوان : « نقش عدالت در تربیت کودک از دیدگاه آیات و روایات » خانم اسرا سادات ملاطفت ( دفاع شده ).
- استاد راهنمای کارشناسی روانشناسی ( جامعه العلوم وابسته به المصطفی ) عنوان : « العدوانیه فی الاطفال » به زبان عربی – آقای منعم الطائی ( دفاع شده ).
- استاد مشاور سطح 2 ( دانشگاه معصومیه ) عنوان : « جایگاه دین در تکوین هویت انسان » خانم اکرم ریاضی ( دفاع شده )
- راهنمایی اولیه و ارزیابی نهایی کتابچههای کاربردی مرکز مشاوره مؤسسه امام خمینی (ره) با عنوانهای (نظم آموزی کودکان – تنبیه – اعتماد به نفس – خلاقیت – پرخاشگری – حل مسأله)
ح ) مدیریتهای علمی
- مدیریت گروه روانشناسی اداره کل پژوهش مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما 82 تا 84
- مدیریت اداری مالی و داخلی (طرح رواندرمانی زندان مرکزی قم )
- جانشینی مدیر مرکز مشاوره بلاغ – مهر 85 تا مهر 86 به مدت یکسال
- مسئولیت آزمایشگاه روانشناسی و روانسنجی موسسه امام خمینی از 1387 تاکنون
- مدیریت دفتر سنجش و ارزیابی موسسه امام خمینی (ره) – از شهریور سال 1386 تاکنون
- دبیری کمیته علمی برای طراحی و اجرای دوره مهارت زندگی برای طرح استانی نسیم رحمت (بمدت یکسال)
- دبیری کمیته علمی ارتباط موسسه با سازمان بهزیستی :
در پی درخواست شورای عالی فرهنگی سازمان بهزیستی کل کشور از معاونت فرهنگی موسسه مبنی بر اسلامیسازی فضای مراکز آموزشی و نگهداری سازمان در اقصا نقاط کشور، کمیتهای متشکل از تعدادی از فارغ التحصیلان روانشناسی، علوم تربیتی و جامعه شناسی موسسه بوجود آمد و مقرر شد بررسی، ارزیابی و طراحی خط مشی مؤسسه برای هدف مذکور را این کمیته به عهده گیرد که دبیری این کمیته از سوی معاونت فرهنگی به اینجانب واگذار شد و در طول 5/2 سال فعالیت این کمیته برنامههای زیر به اجرا درآمد:
- تشکیل جلسات بررسی مسائل بهزیستی در قم و تهران با کارشناسان ارشد سازمان
- بازدید 30 نفر از کارشناسیارشدهای روانشناسی و جامعهشناسی از مراکز مختلف تهران(جهت ارزیابی از وضعیت فرهنگی مذهبی مراکز سازمان)
- بازدید از مراکز دور افتاده چند استان توسط اعضای کمیته (آسیبشناسی دقیق از وضعیت فرهنگی مراکز بهزیستی)
- تهیه، تنظیم و عقد قرارداد تفاهم و همکاری بین مؤسسه و سازمان بهزیستی کل کشور که به امضای رئسای دو مرکز حضرت آیه الله مصباح (دام ظله) و دکتر ابوالحسن فقیه رئیس وقت سازمان بهزیستی(با حضور رسمی وی در موسسه) رسید.
- طراحی دورهها و متون آموزشی با سرفصلهای معین برای بخشهای مختلف
- تألیف و تدوین جزوات آموزشی برای تدریس در دورههای آموزشی برای کارشناسان بهزیستی.
- مدیریت علمی در برگزاری 7 دوره آموزشی توسط اساتید روانشناسی و جامعه شناسی و علوم تربیتی موسسه برای کارشناسان آسیبها و شبه خانواده به استعداد 700 نفر
- علاوه بر طراحی، برنامهریزی و مدیریت کل این دورهها؛ مباشرتا تدریس موضوعاتی مانند اعتماد به نفس، تربیت دینی کودک، مدیریت استرس و هوش هیجانی نیز به عهده حقیر بود.
ط ) اشارهای به چکیدهای از پايان نامه کارشناسي ارشد
عنوان پايان نامه کارشناسي ارشد :
تشخيص اختلالات برونيسازيشده در پسران دبستاني استان قم و مداخله براساس آموزههاي اسلامي روانشناختي در سطح والدين
Diagnosing “Externalizing Disorders” among male children in Qom, elementary Schools and Intervention based on Islamic / psychological Doctrines in parental level.
استاد راهنما : سرکارخانم دکتر دادستان
استاد مشاور : دکترعلي عسگري
اين پژوهش با هدف رجوع به متن اصلي دين آیات و روایات در مباحث روانشناختي آغاز شد. اين پاياننامه با توجه به منويات مقام معظم رهبري در زمينه توليد علم و نهضت نرم افزاري در علوم انساني و با جهت نياز مراکز تخصصي کار با کودک و خانوادهها به استفاده از برنامهاي اسلامي و مطابق با فرهنگ بومي در زمينه کودک و نوجوان؛ به رشته تحرير در آمدهاست. در اين پژوهش در مرحله اول سعي شده بستهاي ( برنامه) درماني از 7000 آيه و روايت استخراج شده و با توجه به نکات تفسيري و خانواده حديث به صورت نظام و ساختاري طراحي شود و در مرحله دوم اين بسته به عنوان برنامهاي عملي براي درمان کودکاني که مبتلا به تضادورزي و پرخاشگري هستند به کار گرفته شده و ميزان تأثير گذاري آن به آزمايش گذاشته شود در اين پاياننامه که به صورت مداخله باليني است پس از انتخاب گروه نمونه توسط تست، مداخله – آموزش مادران – روي گروه آزمايش صورت گرفته و در نهايت پس از پس تست نتايج دو گروه آزمايش و گواه بررسي و تحليل شده و نتيجه تفاوت معني داري را در تغييرات نمره دو گروه نشان ميدهد در نهايت ميتوان اذعان نمود که اين برنامه درماني برگرفته از آيات و روايات، ميتواند به عنوان مدلي براي درمان کودکان مبتلا به اختلالات برونيسازيشده ارائه شود. لازم به ذکر است که این پایان نامه اولین پایان نامه درمانی و مداخلهای در موسسه امام خمینی (ره) بوده و هم چنین اولین پایان نامه درمانی برگرفته از آیات و روایات است که در جهان تشیع در رشته روانشناسی در زمینه درمان پرخاشگری کودکان، ارائه شده است .
عنوان پايان نامه دکتري :
طراحی الگوی مقابله درمانگری اسلامی و بررسی تاثیر آن برمدیریت اضطراب و تنیدگی و مقایسه اثر آن با مقابله درمانگری روانشناختی
استاد راهنما : دکتر مسعود جانبزرگی
استاد مشاور اول : دکتر علی عسگری
استاد مشاور دوم : حجت الاسلام دکتر مسعودی
منبع: وبسایت انجمن روانشناسی اسلامی http://www.islamicpa.com/fa/node/247