دکتر سید مهدی سجادی
|
زمينه هاي مورد علاقه تحقيقاتي
1- فلسفه تعليم و تربيت
2- معرفت شناسي
3- متدولوژي
4- تربيت اخلاقي ، ارزشي و ديني
5- پست مدرنيسم
6- جهانی شدن
7- هرمنوتیک و تعلیم و تربیت
8- تكنولوژي اطلاعات و تعليم و تربيت
سوابق تحصيلي
1 ليسانس : علوم تربيتي, دانشگاه تهران, ایران, ١٣٦٦
2 فوق ليسانس : تاريخ و فلسفه تعليم و تربيت, تربيت مدرس, ایران, ١٣٧٠
3 دكتري : فلسفه تعليم و تربيت, تربيت مدرس, ایران, ١٣٧٦
تجارب تحقيقاتي
1- تبيين امکان و ضرورت برقراري ارتباط بين مسجد و مدرسه به منظور ارائه راهکارهاي بهبود ارتباط فيمابين – سازمان مديريت و برنامه ريزي و سازمان تبليغات اسلامي, ایران, –
2- تبيين جالشهای اساسی توسعه فرهنگ دينی, سازمان مديريت و برنامه ريزی, ایران, ٢٩/٠١/١٣٨٣ –
3- تبيين نقش و جايگاه نخبگان دانشگاهي در توسعه فرهنگ ديني, موسسه عرش پژوه, ایران, ٢٩/٠١/١٣٨٣ –
4- تدوين برنامه ملي توسعه فرهنگ ديني و دينداري در جوانان, .سازمان ملي جوانان, ایران, ٢٩/٠١/١٣٨٤ –
دروس تدريس شده
1- تعليم و تربيت اسلامي
2- – مکاتب فلسفي و آراء تربيتي
3- فلسفه و تعليم و تربيت
4- سير آراء تربيتي در غرب
5- زبان تخصصی
6- فلسفه ها و نظريه هاي معاصر تعليم و تربيت(پست مدرنيسم،هرمنوتيك،جهاني شدن ، تكنولوژي اطلاعات)
كتب منتشر شده
1- ١٣٧٠, تعليم و تربيت و توسعه ملي , انتشارات تربيت , ایران
ترجمه
2- ١٣٧٣, فرآيند تدريس , انتشارات تربيت , ایران
ترجمه و تاليف
3- ١٣٧٩, چند مبحث اساسي در فلسفه تعليم و تربيت , – انتشارات اميرکبير , ایران
تاليف ترجمه
4- ١٣٨٠, تبيين رويکرد استنتاج در فلسفه تعليم و تربيت , انتشارات اميرکبير , ایران
5- ١٣٧٨, چشم اندازهاي نوين در تعليم و تربيت مسلمانان , انتشارات سرآمد کاوش , ایران
6- ١٣٧٨, مقدمه اي بر تجزيه و تحليل مفاهيم تربيتي , انتشارات سرآمد کاوش , ایران
7- ١٣٧٠, اصول اخلاقي در تعليم و تربيت , انتشارات تربيت , ایران
8- ١٣٨٢, رويکردها و روشهای تربيت اخلاقی, .انتشارات جنگل, ایران
9- ١٣٨۵, پژوهشي در چالشهاي توسعه فرهنگ ديني, انتشارات موسسه عرش پژوه, ایران
10- اوقات فراغت(مباني فلسفي و روانشناختي اوقات فراغت, موسسه عرش پژوه, ایران
مقالات داخلي چاپ شده
1- ١٣٧٦, ‘تئوري تربيتي و ارتباط آن با عمل تربيتي ‘, مجله مدرس, شماره 3, صفحات
2- ١٣٨٤, ‘تبیین و ارزیابی رویکرد عقلانی به تربیت دینی’, مجله نوآوری های آموزشی, صفحات
3- ١٣٧٦, ‘تبيين و ارزيابي ديدگاه معرفت شناختي مکاتب فلسفي و دلالتهاي روش شناختي آن ‘, مجله پژوهش در مسايل تربيتي , صفحات
4- ١٣٨٢, ‘نقد مبانی نظری خصوصی سازی آموزش عالی’, مجله پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی, صفحات
5- ١٣٨٣, ‘جهانی شدن و تعليم و تربيت’, مجله علوم تربيتی و روانشناسی دانشگاه اهواز, صفحات
6- ١٣٨٣, ‘بررسی تطبيقی هويت زن در مدرنيسم و پست مدرنيسم و دلالتهای تربيتی آن’, مجله دانشور, صفحات
7- ١٣٨٢, ‘تبيين پارادکسهای ممکن بين آموزه های تربيتی مولوی و پست مدرنيسم’, مجله نامه مفيد, صفحات
8- ١٣٨٤, ‘کثرت گرایی فرهنگی، هویت و تعلیم و تربیت’, مجله اندیشه های نوین تربیتی.دانشگاه الزهراه, صفحات
9- ١٣٨٤, ‘تبیین و تحلیل کثرت گرایی دینی و دلالتهای آن برای تربیت دینی’, مجله دانشور رفتار. دانشگاه شاهد, صفحات
10- ١٣٨٤, ‘)تبیین چالشهای تربیت مدنی در نظام آموزش و پرورش ایران’, مجله مطالعات علوم تربیتی و روانشناسی.دانشگاه فردوسی, صفحات
11- ١٣٨٣, ‘ تبیین و تحلیل جریان اسلامی سازی علوم و آثار آن برای تعلیم و تربیت’, مجله نوآوری های آموزشی, شماره 7, صفحات
12- ١٣٨٦, ‘تبيين ديدگاه هرمنوتيك هايدگر و دلالتهاي تربيتي آن’, مجله روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران, صفحات
13- ١٣٧٨, ‘ تبيين و تحليل زبان شناختي امکان تربيت ديني ‘, مجله علوم تربيتي و روانشناسي – دانشگاه مشهد , صفحات
14- ١٣٧٩, ‘رويکردها و روشهاي تربيت اخلاقي و ارزشي،دانشگاه قم’, پژوهشهاي علوم انساني , صفحات
15- ١٣٧٩, ‘بررسي و ارزيابي کنفرانسهاي بين المللي تعليم و تربيت اسلامي – قم ‘, کتاب تربيت اسلامي، , صفحات
16- سيد مهدي سجادي و زهرا دشتي ١٣٨٧, ‘تبيين تعليم و تربيت از منظر پسا ساختار گرايي’, انديشه هاي نوين تربيتي, جلد دوره جهارم -بهار و تابستان , شماره 2و1, صفحات 97-81
17- ١٣٨٠, ‘ شيوه هاي نشر آثار و انديشه هاي امام خمينی (ره)در برنامه هاي درسي، ‘, کتاب تربيت اسلامي، , صفحات
18- ١٣٨١, ‘)تبيين چالشهای بنيادين رويکردهای تحقيق در تربيت اسلامی’, فصلنامه علمی-تخصصی حوزه و دانشگاه, شماره 28, صفحات
19- ١٣٧٩, ‘هويت از منظر مدرنيسم ، پست مدرنيسم و پسا پست مدرنيسم’, مجله ريحانه , شماره 3, صفحات
20- ١٣٨٤, ‘منيسم و پست مدرنيسم ‘, فصلنامه كتاب زنان, صفحات
21- ١٣٧٩, ‘فلسفه و تدريس’, مجله حوزه و دانشگاه, شماره 4, صفحات
22- ١٣٨٢, ‘تربيت اخلاقي از منظر پست مدرنيسم’, كتاب تربيت اسلامي.پژوهشكده آموزش و پرورش.شماره 2, صفحات
23- سيد مهدي سجادي و ابوالفضل علي آبادي ١٣٨٧, ‘تبيين نظريه اخلاق در فلسفه مدرن و پست مدرن و نقد تطبيقي دلالتهاي آن در تربيت اخلاقي’, فصلنامه علمي – پژوهشي تعليم و تربيت, جلد 24, شماره 1, صفحات 164-137
24- سيد مهدي سجادي و علي ايمانزاده ١٣٨٧, ‘بررسي و تبيين فضاي ريزوماتيك و دلالتهاي آن در برنامه درسي’, مطالعات برنامه درسي ايران, جلد -پذيرش چاپ, صفحات
25- سجادي- سيد مهدي و كامران جباري , ‘تبيين تربيت ديني از منظر ظاهرگرايي اسلامي و نقد آن بر اساس عقل گرايي’, مجله مطالعات اسلامي دانشگاه فردوسي مشهد, جلد زير چاپ, صفحات
26- سيد مهدي سجادي , ‘تعليم و تربيت،خانواده و وجدان كاري’, فرهنگ پژوهش, صفحات
27- سيد مهدي سجادي و علي ايمانزاده ١٣٨٨, ‘چالشهاي اساسي تربيت ديني در فضاي ريزوماتيك’, علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز, جلد زمستان 1386, شماره 4, صفحات 1-20
28- سيد مهدي سجادي و علي عبدالله يار ١٣٨٧, ‘تبيين ابعاد اخلاقي پژوهشهاي تربيتي و رسالت مراكز آموزشي و پژوهشي’, روش شناسي علوم انساني, شماره 57, صفحات 105-123
مقالات بين المللي چاپ شده
1- Seyed Mahdi Sajjadi ١٣٨٨, ‘Is Hyper – textual learning a Challenge for Traditional Religious Education?’, Canadian Journal of Contemporary Issues in Education, جلد 4, شماره 1, صفحات 70-57
2- ١٣٨٣, ‘The comparative study of principles of moral education in postmodernism and Islam’, Cambridge.England. Journal of Muslem education quarterly. Islamic academy , شماره 7, صفحات
3- ١٣٨٤, ‘The paradoxical aspects of postmodern pluralism and transcendentalism in moral education’, Australia.International Journal of learning., صفحات
4- ١٣٨٦, ‘The Explanation and Critique of the Principles of Postmodern Moral Education’, Journal of Educational Research and Reviews.America, جلد 2, شماره 16, صفحات
5- ١٣٨٦, ‘Religious Education and Delegitimating of Knowledge’, The American Journal Of Islamic Social Sciences.America, صفحات
6- Seyed Mahdi Sajjadi ١٣٨٧, ‘Religious education and Information Technology:challenges and problems’, Journal of Teacching Theology and Religion (Black well Publishing Ltd), جلد 11, شماره 4, صفحات 190-185
مقالات ارائه شده در كنفرانس هاي داخلي
1- اسكندري.سجادي.فردانش.صادقزاده , ‘نقد معرفت شناختي تيوري ارتباط گرايي از منظر معرفت شناسي رياليسم اسلامي’, كنفرانس بين المللي يادگيري الكترونيكي و تدريس, دانشگاه علم و صنعت, ايران , صفحات
2- ١٣٧٨, ‘ نقش نظامهاي آموزشي در بهبود روند توسعه سياسي (تحق آزادی’, همايش آزادي و تحقق آن در جمهوري اسلامي – دانشگاه تربيت مدرس , ایران , صفحات
3- ١٣٧٩, ‘ابعاد و قلمرو اهداف تربيتي از منظر انسان شناسي امام علي (ع)- ‘, همايش تربيت در سيره امام علي (ع) – قم, ایران , صفحات
4- ١٣٨٠, ‘تبيين و ارزيابي چالشهاي اساسي پيش روي توسعه فرهنگي ديني ‘, همايش دين، توسعه فرهنگي و برنامه سوم، , ایران , صفحات
5- ١٣٨٠, ‘ تعليم و تربيت و فراغت’, همايش ملي جوانان و فراغت, ایران , صفحات
6- ١٣٨٣, ‘تعليم و تربيت و جهانی شدن’, :چالشها و راهکارها, ایران , صفحات
7- ١٣٨١, ‘مساله يابي و تبيين رويكردها و روشهاي: گامي در مساله شناسي تربيت ديني’, همايش آسيب شناسي تربيت ديني در آموزش و پرورش, ایران , صفحات
8- ١٣٨٢, ‘چگونه مدارس مي توانند نقش خود را در تربيت ديني دانش آموزان ايفا نمايند’, همايش تربيت ديني كودكان و نوجوانان, ایران , صفحات
9- سمانه خليلي ،سيد مهدي سجادي،فاطمه زيبا كلام ١٣٨٧, ‘تهران بررسي جايگاه رشته فلسفه تعليم و تربيت در ايران و نقش و وضعيت آن در كسب موقعيتهاي شغلي فارغ التحصيلان’, همايش تحولات دانشگاههاي ايران و چشم اندازي به سوي كارآفريني, ايران-تهران , صفحات
10- سيد مهدي سجادي ١٣٨٨, ‘آيا فلسفه تعليم و تربيت صدرايي مي تواند نقد شود؟’, بزرگداشت حكيم ملاصدرا-فلسفه تربيت صدرايي, ايران , صفحات
11- سيد مهدي سجادي ١٣٨٧, ‘برابري دانش با اطلاعات،فضاي ريزوماتيك،يادگيريهاي فرامتني و چالشهاي آن براي تربيت ديني بومي’, جهاني شدن و بومي ماندن برنامه درسي:چالشها و فرصتها, ايران-بابلسر , صفحات
مقالات ارائه شده در كنفرانس هاي بين المللي
1- Seyed Mahdi Sajjadi ١٣٨١, ‘ Plural, Multi-cultural and Global Education’, China-Beijing-Learning Conference 2001, China , صفحات
2- Seyed Mahdi Sajjadi ١٣٨٢, ‘Global Education and Learning Paradigm’, London University-Learning Conference 2002, England , صفحات
3- Seyed Mahdi Sajjadi ١٣٨٦, ‘Equating of Knowledge with Information and its Challenges for Religious Educatin’, Australia-Sydney-Global Conference of Value of Knowledge, Australia , صفحات
4- Seyed Mahdi Sajjadi ١٣٨٧, ‘Religious education and information technology:challenges and Problems’, Paris-International Conference on Innovation in Education, Descartes University in Paris, France-Paris , صفحات
سخنراني در سمينارها
1- نشست هاي علمي انجمن فلسفه تعليم و تربيت-دانشگاه تربيت مدرس, سيد مهدي سجادي, يادگيري فرامتني(Hyper-textual Learning) و چالشهاي آن در تربيت ديني, دانشگاه تربيت مدرس, ١٣٨٦
عضويت در مجامع علمي
1- عضو کميته تخصصي گروه تعليم و تربيت اسلامي پژوهشکده تعليم و تربيت , ٢٩/٠١/١٣٧٨ –
2- عضو کميته تخصصي گروه تعليم و تربيت دانشگاه تربيت مدرس , ٢٩/٠١/١٣٧٦ –
3- عضو کميته برنامه ريزي استعدادهاي درخشان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري , ٢٩/٠١/١٣٧٩ –
4- عضو کمیسيون آموزش و پژوهش سازمان ملی جوانان, ٢٩/٠١/١٣٨٣ –
5- عضو شوراي بررسي متون و كتب علوم انساني.پژوهشگاه علوم انساني وزارت علوم, ٢٩/٠١/١٣٨٢ –
6- عضو هيات تحريريه مجله خانواده و پژوهش . وزارت آموزش و پرورش , –
7- عضو هيات تحريريه مجله پيوند, –
8- عضو هيات تحريريه فصلنامه علمي-تخصصي تربيت اسلامي, –
9- عضو هيات تحريريه مجله انگليسي زبان Pakistan Journal of Education, –
داوري مجلات
1- فصلنامه تعليم و تربيت, ايران
2- مجله علوم انساني .پژوهشگاه علوم انساني وزارت علوم، تحقيقات و فناوري , ایران
3- – مجله بين المللی علوم انسانی.دانشگاه تربيت مدرس, ایران
4- مجله دانشور.دانشگاه شاهد, ایران
5- مجله ادبيات و علوم انسانی. دانشگاه زاهدان, ایران
6- مجله مطالعات علوم تربيتي و روانشناسي.دانشگاه فردوسي مشهد, ایران
7- مجله مطالعات برنامه درسي.انجمن مطالعات برنامه درسي, ایران
8- مجله انديشه هاي نوين تربيتي.دانشگاه الزهراه, ایران
9- مجله نوآوري هاي آموزشي.موسسه پژوهش و برنامه ريزي وزارت آموزش و پرورش, ایران
10- The International Journal of Learning. Common ground Publishers. Australia, Australia
پايان نامه هاي كارشناسي ار شد تحت مشاوره/راهنمايي
1- خديجه اولادسلام, ‘تبيين و ارزيابي حدود نقش آفريني دين در تعليم و تربيت’, تحت راهنمايي
2- تحسيم الياسي, ‘تبيين و طرح مباني هستي شناختي معرفت حجمي در مقابل معرفت درخي و ريزوماتيك و دلالتهاي آن در تعليم و تربيت’, تحت راهنمايي
3- مهين برخورداري , ‘تبيين و ارزيابي چالشهاي تربيت مدني در نظام آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ‘, تحت راهنمايي
4- رضا خالقي , ‘ تبيين و نقد اهداف تعليم و تربيت ليبرال’, تحت راهنمايي
5- نصرت نصرتي, ‘تربيت اخلاقي از نظر شهيد مطهري و ويليام جيمز ‘, تحت راهنمايي
6- حجت الله فاني, ‘نقد و تحليل مدرنيسم و دلالتهاي تربيتي آن ‘, تحت راهنمايي
7- محمد رنجپور , ‘تربيت اخلاقي از منظر امام محمد غزالي ‘, تحت راهنمايي
8- معصومه افشار, ‘مقايسه آموزه هاي تربيت اخلاقي از منظر پست مدرنيسم و تربيت اخلاقي ديني ‘, تحت راهنمايي
9- حسن منتظري, ‘تبيين و ارزيابي تکثرگرايي فرهنگي و دلالتهاي آن براي تربيت ديني و اخلاقي’, تحت راهنمايي
10- منيژه خيرخواه, ‘تبيين و ارزيابي پارادايم گفتگوي تمدنها و دلالتهاي آن براي تعليم و تربيت ‘, تحت راهنمايي
11- زيبا بهفر, ‘بررسي و تبيين نقش و جايگاه تعليم و تربيت در تحقق عناصر و مولفه هاي جامعه مدني ‘, تحت راهنمايي
12- باقری نيا, ‘تبيين رويکرد عقلانی در تربيت دينی’, تحت راهنمايي
13- حسن اسدی, ‘تبيين و نقد پلوراليسم دينی و دلالتهای آن در تربيت دينی’, تحت راهنمايي
14- رمضان برخورداری, ‘تبيين و تحليل جريان اسلامی سازی علوم و آثار آن در تعليم و تربيت’, تحت راهنمايي
15- زهرا دشتی, ‘ مبانی معرفت شناختی پسا ساختار گرایی و نقد دلالتهای آن در تعلیم و تربیت’, تحت راهنمايي
16- معصومه توانا, ‘نسبت جهاني شدن و تعليم و تربيت ديني’, تحت راهنمايي
17- نجمه رضا نژاد, ‘ديدگاه هرمنوتيك هايدگر و دلالتهاي تربيتي آن’, تحت راهنمايي
18- برضا ضيافر, ‘تبيين ديدگاه فلسفي ويتگنشتاين ونقد دلالتهاي آن در تعليم و تربيت’, تحت راهنمايي
19- ابوالفضل علي آبادي, ‘تبيين نظريه اخلاق در فلسفه مدرن (كانت)و پست مدرن(فوكو)و دلالتهاي تربيتي آن’, تحت راهنمايي
20- افشين کامياب زاده , ‘نسبت شناسي اهداف و روشهاي تربيتي از منظر امام علي (ع)- ‘, تحت مشاوره
21- اشرف پيرحياتي , ‘ تبيين تعليم و تربيت از ديدگاه پيترز با تاکيد بر مباني فلسفي آن ‘, تحت مشاوره
22- محمد علايي , ‘تحليل مقايسه اي محتواي کتابهاي تعليمات ديني جديد و قديم سال اول متوسطه’, تحت مشاوره
23- اصغر بوستاني , ‘ تبيين ديدگاه ارزش شناسي علامه طباطبايي و دلالتهاي آن براي تربيت اخلاقي ‘, تحت مشاوره
24- سيدمهرداد حسيني , ‘اصول و روشهاي تربيت اجتماعي از ديدگاه امام خميني (ره)’, تحت مشاوره
25- شهرزاد شاوردی, ‘تبيين و نقد دلالتهای تربيتی فمنيسم’, تحت مشاوره
26- كيوان بلند همتان, ‘پيشفرضهاي معرفت شناختي معلم نسبت به عقلانيت دانش آموزان’, تحت مشاوره
27- بهدادي فر, ‘ارزشيابي شاخصهاي عملكرد دبيران مقطع متوسطه’, تحت مشاوره
28- پروين شاني, ‘تبيين و نقد آرا تربيتي دريدا’, تحت مشاوره
29- مريم بناهان, ‘سير تحول در مفهوم عقل در دوره هاي يونان باستان ،قرون وسطي،مدر و جديد و دلالتهاي تربيتي آن – مريم بناهان’, تحت راهنمايي
30- الهام اكبري, ‘تبيين مفهوم اقتدارگرايي پست مدرن(فوكو)و نقد دلالتهاي آن در تعليم و تربيت با تاكيد بر آرا انديشمندان مسلمان’, تحت راهنمايي
31- علي ايمانزاده, ‘تبيين ديدگاه معرفت شناختي ژيل دلوز و نقد دلالتهاي تربيتي آن بر اساس آرا معرفت شناختي ملا صدرا -مقطع دكتري’, تحت راهنمايي
32- جباري, ‘بررسی حدود کاربرد تفکر در دو جریان اسلامی عقل گرایی و ظاهر گرایی و دلالتهای آن در تعلیم و تربیت-دكتري ‘, تحت راهنمايي
33- محمد ترمس, ‘فرامتن و چالشهای آن برای تعلیم و تربیت دینی مبتنی بر متن -دكتري’, تحت راهنمايي
34- صغري دژگاهي, ‘كاربرد تحليل گفتمان در مورد اهداف آموزش و پرورش با تاكيد بر مناسبات بين دانش و قدرت فوكو -دكتري’, تحت مشاوره
35- طيبه داستان پور, ‘تبيين معرفت شناختي حيات معقول از ديدگاه علامه جعفري و دلالتهاي تربيتي آن ‘, تحت مشاوره
36- علي يزدان پناه, ‘پرورش منشهاي تفكر-دكتري’, تحت مشاوره
37- حسن ديناروند, ‘تربیت سیاسی در نظریه انتقادی و نقد آن بر اساس آرا متفکران مسلمان -دكتري’, تحت مشاوره
38- اسماعيل حسيني, ‘تبيين ديدگاه انسان شناختي و معرفت شناختي فوكو و نقد دلالتهاي تربيتي آن’, تحت راهنمايي
39- علي عبدالله يار, ‘تبيين مفهوم شدن در اگزيستانسياليسم و نقد دلالتهاي تربيت آن بر اساس آرا مطهري’, تحت مشاوره
40- رحيم علي مرادي, ‘بررسي سير تحول در نقش و جايگاه معلم در ديدگاه آكويناس، ديويي، و رورتي’, تحت مشاوره
41- ثريا نوبخت, ‘تبيين تربيت اجتماعي براساس نظريه مدينه فاضله افلاطون و نقد آن ‘, تحت مشاوره
42- محمد حسين صفايي, ‘تبيين نظريه تعليم و تربيت انتقادي،رهايي بخش و ارتباطي’, تحت راهنمايي
43- زهرا رحيمي, ‘تبيين پيامدهاي ساختار شكنانه ICTو نقد آن بر اساس نظريه ساختار شكني دريدا’, تحت راهنمايي
44- فردين جمور, ‘تبيين تربيت اخلاقي از منظر آكويناس و نقد آن بر اساس ديدگاه اين سينا’, تحت مشاوره
45-زهره باقري نژاد.تبيين رويكرد ريزوماتيك به معرفت و نقد دلالتهاي آن در تعليم و تربيت.راهنمايي
46- محمد محسن عليق.تبيين ديدگاه زيبايي شناختي ابو حيان توحيدي و نقد ديدگاه زيبايي شناختي آيزنر بر اساس آن(دكتري).راهنمايي
47-رقيه حقيقت. تربيت اجتماعي از منظر پست مدرنيسم و نقد آن از منظر علامه طباطبايي.راهنمايي
مسؤوليتهاي اجرايي
1- مدير گروه تعليم و تربيت دانشگاه تربيت مدرس, ٠١/٠٧/١٣٨٨ –
آخرين به روز رساني : تير 1389
منبع: سایت دانشگاه تربیت مدرس